הסיסמא 'צדק חברתי' הפכה לפופולארית בשנים האחרונות בעיקר בהקשרים של נדל"ן ומזון. יצאנו לרחובות, דרשנו מחירי דיור שפויים יותר וקיבלנו בינתיים קפה בחמישה שקלים. אבל צדק חברתי הינו רלבנטי ומתקיים גם בעולם התעשייה ובפרט בתחום הדפוס. על מפעל קטן ואיכותי מהפריפריה שעושה זאת אחרת וכיצד השתנה כל כך הדפוס בשנים האחרונות
לירון בן יאיר מנכ"ל ובעלים של ש.ע.ל הדפסות איכות, מכיר את עולם הדפוס שנים רבות והחליט שהוא יעשה זאת אחרת. "אנשים התרגלו למשהו שהוא יקר ולא מספיק טוב כי זה מה שיש ברוב המפעלים בארץ. אנחנו מנסים לשפר בשירות, ייצור ובמחיר. כן, אני קורא לזה לעשות צדק חברתי בעולם הדפוס.
"אנשים פרטיים לא כל כך נתקלים בזה אבל מי שבקיא בתעשייה יודע שאנשים התרגלו למוצר יקר ולא מספיק טוב. אמנם המחירים היו יקרים בעבר הרבה יותר אבל עדיין הם לא זולים. אנחנו מספקים מוצר מושלם במחיר הגון".
עולם הדפוס השתנה הרבה בשנים האחרונות. חברת ש.ע.ל הדפסות המייצרת מדבקות בגלילים היא בעצם מפעל היי טק קטן ומתקדם. תשכחו ממכונות הדפוס האימתניות מסורבלות ומרעישות; פה תהליכי ההדפסה מפותחים הרבה יותר וזה די מהנה, עבורי לפחות לצפות במדבקות המודפסות במהירות דרך המכונה ובאסתטיות הכוללת של המפעל. לדברי בן יאיר "עולם הדפוס מאוד מאוד השתכלל בשבע השנים האחרונות: מה שהיה פעם דפוס קונבנציונלי 'פלקסו' עבר לדפוס דיגיטלי מתקדם, סוג של היי טק. כעת אין צורך בגלופות, פלטות וקדם דפוס כמו בעבר. ההדפסה עברה להיות דיגיטלית, איכותית יותר ועם התאמת צבעים הרבה יותר מדויקת. זה חיסל קצת את הדפוס הקונבנציונלי".
האם בכל זאת יש לו יתרונות שכדאי לשמר מהדפוס המסורתי?
"היתרון בדפוס הקונבנציונלי, הווה אומר הדפוס של פעם, הינו שהוא מסוגל ל'ריצות' הדפסה מאוד ארוכות, אבל ישראל היא לא ארצות הברית או אירופה אז לא זקוקים לכאן לכמויות כאלו גדולות של דברי דפוס. אני מאמין שהדפוס הדיגיטלי מאפשר פתרון טוב ואיכותי יותר מהקונבנציונלי. יש לו יתרונות מבחינת זמינות, אספקה, הוא לא כולל את עלויות הגלופות היקרות של פעם. הדפוס הדיגיטלי מאוד מתאים לישראל כי הוא מאפשר להדפיס מגוון רחב של סוגי הדפסה בכמויות יחסית קטנות. אם באירופה ההדפסה עבור מותג כמו קולגייט דורשת הדפסה של מיליוני תגיות, בישראל אנחנו מדברים על כמות של מאה אלף תגיות".
ש.ע.ל הדפסות איכות בע"מ הוקמה ב- 2010 והיא קרויה על שמות בני משפחת בן יאיר: האות ש' מייצגת את שגיא בנו הגדול של בן יאיר, ע' זה עילי הבן הקטן והל' היא תזכורת ללירון עצמו ולאשתו לימור. בחברה מועסקים 14 עובדים והיא עובדת עם מגוון רחב של לקוחות מכל סוגי התעשייה, בין השאר מתחומי הקוסמטיקה, טואלטיקה, יין, חומרי ניקוי, פלסטיקה וצעצועים. ישנם לקוחות המעסיקים מעצבים גרפיים משל עצמם, או כאלו שמקבלים שירותי גרפיקה מהחברה, על ידי שתי הגרפיקאיות המועסקות אצלה.
תהליכי ההדפסה נעשים באמצעות מכונת HP אינדיגו 6600, הנחשבת לדברי בן יאיר לשיא הטכנולוגיה של הדפוס הדיגיטלי. במפעל יש גם כן מכונת גימור מהבודדות שיש בישראל, אשר מסוגלת לכמה פעולות בעת ובעונה אחת. היא המאפשרת הטבעות בזהב וכסף וסוגי הבלטות שונות : הבלטת לכה סלקטיבית למשל היא כשכל המדבקה בגימור מאט ואז בתוכה יש תמונה מובלטת, מה שיוצר מראה מבריק ומעניין. דפוס משי נעשה בצבע אטום, חזק ועמיד בתנאי חוץ, ומשתמשים באופציה הזו בעיקר למוצרי קוסמטיקה ויין.
בן יאיר הנהרייני החל לעבוד בדפוס כשהשתחרר מהצבא לפני 17 שנים. הוא עבד במפעל דפוס חיפאי ששיטות ההדפסה בו היו לדבריו פרימיטיביות ביותר "וזה מה שפתח לי את העיניים לעשות את הדברים אחרת, טוב יותר. הבנתי איך הדברים לא אמורים להראות ולהיעשות, התעקשתי שאני אעשה זאת נכון וטוב יותר".
במה אתם טובים יותר מהמתחרים שלכם?
"שירות ואיכות. אנחנו עסק קטן שמגיב מאוד מהר ויכול לספק הזמנות בזריזות. פה הדגש הוא על איכות ופחות על כמות. אני לא מחפש את הלקוחות שיזמינו ממני כמות ענקית של מלאי, לא מנסה להיות Mass production אלא הולך על הלקוחות הקטנים יותר שמבקשים מדבקות איכותיות. בנוסף, בנהריה וצפון לה אין עסק כמונו העוסק בהדפסת מדבקות בגלילים".
איך זה מרגיש לעבוד בפריפריה ?
"מצוין, הכי טוב שיש. החיסרון הוא הצורך לנסוע לאזור המרכז כי שם רוב הלקוחות, אנחנו נוסעים לשם על בסיס יומיומי. אני אוהב את העשייה ואת הסיפוק שנוצר כאשר לקוחים קופסת פלסטיק ריקה מתוכן, מעצבים לה תווית וזה הופך למוצר מוגמר ויפה. הייצור מספק. זה תחום שיש בו המון יצירתיות, ידע מקצועי והרבה דגשים על כל מיני דברים קטנים משלב הגרפיקה עד שלב הגימור".
בנוסף להדפסה על תוויות ומדבקות, היא צפויה להרחיב פעילותה גם לתחומים נוספים, כמו הדפסות על חומרים מיוחדים ועל חומרי גלם שונים המגיעים בגלילים.