חבר מועצת העיר ירון חנן תוקף בחריפות את החלטת עיריית חיפה לאשר הגדלת התקציב לרכשית מצלמות נוספות בעיר שיאתרו עבירות חניה. לדבריו הוא מקבל פניות רבות מתושבים המקבלים דוחות לא מוצדקים לעיתים בגלל עצירה בלתי נמנעת. "ידה הקלה של העירייה הבזבזנית הזו על הדק דוחות החניה שנרשמו מהמצלמות נועדה בעיקר לחיסכון בהוצאות על פקחים וכאמצעי נוח, פשוט ואכזרי לכיסוי חובותיה העצומים"
"עיריית חיפה מצאה דרך קלה ונוחה להיכנס לכולנו לכיס ולכסות את חובותיה העצומים והבזבזניים", כך טוען בחריפות חבר מועצת העיר ירון חנן בנוגע לבקשת העירייה מחברי המועצה, בישיבת ועדת הכספים שנערכה השבוע בעירייה, את אישור הגדלת התקציב לרכשית עוד מצלמות בעיר,כשהמצלמות ירשתו את הצמתים בכדי לאתר עבירות חניה.
"כאשר התנגדתי אתמול לתוספת התקציבית הזו עבור רישום דוחות חנייה מרחוק, שאלתי מה קורה אם מתברר שהעצירה היתה מוצדקת או בלתי נמנעת, נאמר לי בכעס ובזלזול מופגן ע"י יו"ר ועדת הכספים שי בלומנטל מסעת "הבית היהודי" כי "מי שלא מוצא חן בעיניו הדו"ח שקיבל בדואר שיכתוב מכתב לרשות החנייה בבקשה לבטל את הדו"ח"", אמר חנן, " נו באמת. התנגדתי לסעיף הזה כי מדובר במטרה לא ראויה ובניצול כוחה של העירייה לרעה בדרך ברוטלית הגורמת לטירטור והתעמרות בתושבי העיר בצורה לא הוגנת בעליל".
יצוין כי הבקשה להוספת התקציב אושרה לבסוף, למרות התנגדותו של חנן אליה וטענתו כי הוא מקבל פניות רבות מתושבים זועמים שקיבלו דו"חות חניה שלא בצדק לתחושתם. הוא נותן כמה מקרים הממחישים זאת : "לפני שבועיים בהגיעי למרפאת קופת החולים שלי במרכז הכרמל הבחנתי בהתגודדות של תושבים זועמים בפתח המרפאה ובמשרד הקבלה. הם זעמו על כך שהעירייה שלחה אליהם דוחות חנייה באמצעות צילום מרחוק, בלי לברר מה היתה סיבת העצירה שלהם. חלקם אמרו שפנו לרשות החנייה אך קיבלו תשובה סתמית שהעבירה צולמה ואין הצדקה לבטל את הדו"ח".
ויש עוד כמה שבהם חזה במו עיניו : "איש מבוגר שהוריד בפתח המרפאה את אימו הקשישה והחולה, הוא ירד רק לעזור לה לעלות במדרגות הכניסה ותוך פחות מדקה שב למכוניתו ונסע משם מיד, לא עזר לו כלום המצלמה צילמה והדוח נשלח. נהג אחר סיפר כי הוריד את המטפלת של אביו ליד המרפאה כדי שתוציא תרופות בבית המרקחת. הוא עצר מול חנייה פרטית ונשאר יושב ליד ההגה למקרה שיגיע נהג שירצה להיכנס לחניה הפרטית ואז הוא היה מפנה את רכבו לאפשר זאת. גם גורלו היה דומה. אנו מקבלים כל שבוע עוד ועוד תגובות זועמות מתושבים שעברו חוויה דומה ומסתבר שמדובר בהיקפי דוחות גדולים ביותר בנפח שלא היה מוכר עד כה בעירייה".
– מה יכול להיות הפתרון?
"הצגתי כאן מקרים מייצגים שהיו יכולים להיפתר בקלות בשטח בלי שום צורך לרשום דוחות חנייה מפוקפקים, אם היה מגיע פקח ומברר את העובדות לאשורן. אך המצלמה "לא יודעת" מה היתה סיבת העצירה, כולל במקרים מוצדקים אחרים כמו עצירה עקב תקר או תקלה, או עצירת חירום ומול הצילום לנהג אין שום עדות תומכת של פקח שהיה וראה את הדברים, או שניתן לקרוא לו לעדות וחקירה נגדית בבית המשפט. למיטב ידיעתי התנהגות העירייה בהקשר זה זכתה לביקורת של בית המשפט ודוחות כאלו נפסלו לא פעם ע"י שופטי תעבורה. ידה הקלה של העירייה על הדק דוחות החניה שנרשמו מהמצלמות נועדה בעיקר כדי לחסוך בהוצאות על פקחים וכאמצעי לכיסוי חובותיה העצומים של העירייה הבזבזנית הזו, שגם כך מתקשה לגבות חובות ארנונה בהיקפים עצומים".
מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "האכיפה באמצעות מצלמות מתבצעת מזה מספר שנים בערים רבות בארץ ובעולם ואין בה כל חדש ! הנושא נבחן לפני שנים ע"י בית המשפט שדחה עתירה שהוגשה בנושא וקבע כי מדובר בראייה קבילה ומקובלת. בחיפה מתבצעת האכיפה באמצעות מצלמות מתקיימת בצירי תנועה ראשיים ובצמתים מרכזים שהיו בעבר חסומים ובהם התרחשו תאונות. האכיפה מתמקדת בעבירות חמורות המסכנות הולכי רגל או גורמות לחסימת נתיבי תנועה, הסתרת שדה ראייה, חניה על מדרכות, מעברי חציה,
תחנות אוטובוסים ומוניות, חניה בצומת וחניות כפולות. במקומות אלה מוצבים תמרורי אזהרה על אכיפה מוגברת באמצעות מצלמות. האכיפה מתבצעת ממרכז הניהול ובקרת התנועה המטרופוליני של עיריית חיפה שהוא מהמתקדמים מסוגו בעולם. המרכז מופעל באמצעות רשת מצלמות שיעודן ניהול והכוונת תנועה. מספר קטן מבין מצלמות אלו המוצבות בצירי תנועה ראשים ובצמתים משמשות להכוונת תנועה ובעת הצורך גם לאכיפת כנגד עבירות חנייה חמורות. בכל מקום בו מבוצעת אכיפה באמצעות מצלמות מוצבים תמרורי אזהרה על אכיפה מוגברת באמצעות מצלמות. רישום הדוחות נעשה רק לאחר זמן ולא במקרים של הורדת נוסעים או עצירות חירום. חיפה הינה מרכז מטרופוליני אותו פוקדים מדי יום עשרות אלפי כלי רכב המחייבים ניהול תנועה נכון ומבוקר. אנו עושים זאת, באמצעות נתיבי תחבורה חדשים ותשתית אלקטרונית מודרנית המתכוננת להיכל את נפחי התנועה ההולכים וגדלים. בימים הקרובים יחל המרכז להפעיל מערכת שילוט אלקטרוני, שתעניק מידע בזמן אמת על עומסי התנועה בצירים הראשיים מידע. שיאפשר לנהגים לבחור בין נתיבי הנסיעה השונים וגם ע"י כך להפחית את עומסי התנועה".