מוזיאון חיפה חוגג 70 שנים עם תערוכה חדשה בה מוצגים בין היתר עבודות אומנות היישר מתוך הארכיון המפואר שחושף צוהר אל עבודות אומנות שכבר נהפכו לחלק מהקלאסיקה הישראלית 

מוזיאון חיפה לאמנות, אחד המוזיאונים הראשונים שהוקמו בישראל, חוגג השנה יובל שבעים להיווסדו. ד”ר קובי בן מאיר האוצר החדש של המוזיאון מסביר “האמנות המקומית נסקרת בתערוכה מפרספקטיבה חיפאית, ומספרת סיפור של עשייה שחיפה במרכזו. הטופוגרפיה של חיפה באה לידי ביטוי בתערוכה, המציעה שתי נקודות מבט על תולדות האמנות בישראל: בתקריב וממרחק. שתיהן מתמצתות אוסף יוצא-דופן, שמציף סוגיות הקשורות למקום: העיר חיפה, על מורכבויותיה ופלאותיה

עיקרה של התערוכה מתבסס על האוסף הייחודי של עבודות אמנות שנוצרו בישראל משנות ה-50 ועד היום, במקביל לשנות קיומו של המוזיאון. אל האוצרות שהועלו מן מהמחסנים מצטרפות עבודות שהתקבלו בהשאלה: עבודות של אמנים פלסטינים שפעלו בצפון הארץ משנות ה-50 ואילך, ועבודות של אמנים הפועלים כיום בחיפה ובסביבתה. שאילות אלו מסמנות מה יכולנו לעשות טוב יותר ומה בכוונתנו לעשות בהמשך.

הטופוגרפיה של חיפה באה לידי ביטוי בתערוכה, המציעה שתי נקודות מבט על תולדות האמנות בישראל: נקודת המבט של הקומה התחתונה היא תקריב – מבט באדם היחיד, במפגשו עם הכלל ובסוגיות חברתיות ופוליטיות הנקשרות למפגש זה. נקודת מבט זו מגיבה לסביבתו המיידית של המוזיאון – שכונות הדר הכרמל, ואדי-ניסנאס וּואדי-סאליב. הקומה העליונה משקיפה על סביבתה ממרחק, כמביטה ממרומי הכרמל, ולעיניה נגלים נופים טבעיים, חקלאיים ועירוניים בדרגות שונות של הפשטה”.

כמה מבין העבודות המעניינות בתערוכה ויש לא מעט כאלה הן של האמנים של מיכאל דרוקס שעיצב את פניו כמפה טופוגרפית. או למשל צבי מאירוביץ שאייר אישה דרוזית עוד בשנת 1956. או דוד עדיקא שצילם את מירי בוהדנה שסימלה אז (2004) מודל יופי אלטרנטיבי. כך גם האוסף הנדיר של הציירת חגית לאלו שסיפורה הטרגי רק מוסיף נדבך לציוריה המיוחדים אמנית ישראלית ‘שהתגלתה’ שנים לאחר מותה. גל וינשטיין שהיצירה שלו ‘נהלל’ היא שכיית חמדה באומנות הישראלית ועבודה מסקרנת ומיוחדת של האמנית רונה יפמן שצילמה את שינוי המין של אחיה הצעיר גיל

בכניסה לתערוכה מתנוסס רישום ענק לאורך כל הקיר פרי עמלה של האמנית החיפאית רויטל לסיק שציירה את הציור במשך שבועיים בעיפרון. הציור מתאר לעיתים באופן גרוטסקי אלמנטים מחיפה כפי ששאובים מזכרונה של לסיק

ציור נוסף שאף הפך לציור הנושא של התערוכה הוא ‘פליטים ממתינים לשיבה’ של האמן הפלשתיני חיפאי – עבד עאבדי שצייר את הציור לפני שנים אחדות כשהוא שואב את הפרטים מזכרונו כאשר גורש ב 48′ מחיפה אך חזר אליה לאחר מספר שנים בזכות אביו שנשאר במקום “חווית הפליטות היא מוטיב שחוזר על עצמו באומנות הפלשתינית” הוא אומר “אבל לא הייתי רוצה שיגדירו אותי כאמן שעוסק בפליטות. זה רק אחד הנושאים שאני עוסק בהם”. 

 לאתר התערוכה: https://www.haifamuseums.co.il/

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY