פעילות תכנית "מתחברים" בקרית ביאליק

לא משעמם לבני הגיל השלישי בקריית ביאליק. בקריה פועלת מזה זמן מה תכנית "מתחברים", התוכנית לפיתוח וקידום התנדבות של ולמען אזרחים ותיקים. התכנית, ביוזמת "מפעל הפיס" והמועצה הישראלית להתנדבות נוסדה מתוך האמונה כי לחברה הישראלית אחריות לאזרחיה הוותיקים בכלל ולאלה החווים בדידות בפרט. בבסיס התוכנית עומדת התפיסה כי התנדבות היא כלי אפקטיבי לחיזוק תחושת המשמעות בקרב אזרחים ותיקים ולחיזוק תחושת ההשתייכות והאחריות המשותפת על המציאות החברתית. ההתנדבות מחזקת את ההכרה בתפקיד החשוב והמשמעותי של האזרחים הוותיקים, בעשייה חברתית ובהשפעה על החברה.

דינה איסק, מנהלת התכנית בקרית ביאליק מספרת: "יש לנו שלוש קבוצות כאשר כל קבוצה נמצאת בשלב התקדמות אחר. הקבוצה הראשונה עוסקת בתיעוד "סיפורים מהחיים". במסגרת המיזם מראיינים המתנדבים את ותיקי קריית ביאליק ושומעים מהם את סיפורם האישי. הם שומעים את סיפוריהם וחוויותיהם מהשואה, העלייה לישראל, סיפורי גבורה, סיפורו של חפץ וסיפורי אוכל. הכול נכתב ומתועד כאשר המטרה הסופית היא להקים מוזיאון שבו יפורסמו כל הסיפורים הללו כמזכרת ולמידה לדורות הבאים ועל מנת שלא לתת לסיפורים הללו להיעלם מן העולם.

המשפחות והנכדים לא תמיד יודעים מה סבא וסבתא עברו בחייהם ופתאום יש הזדמנות לשמוע מהם על אירועים חשובים בחייהם. המטרה שלנו היא לסיים את תיעוד חלק מהסיפורים עד סוף דצמבר, להכין חוברת שתכלול את כולם ולהגישם למשפחות באירוע חגיגי בנוכחותם."

מיזם שני שמפעילה תכנית "מתחברים" בקרית ביאליק נקרא "מטפלים במטפלים". אנשי התכנית הבינו שיש רבים שמטפלים באדם חולה בביתם – דמנציה, פרקינסון, אלצהיימר , נכויות פיזיות ועוד אחד הקשיים שהם נתקלים בו הוא חוסר הזמינות של המידע הרלוונטי עבורם. הם לא יודעים למי עליהם לפנות, מה הסיוע שהם יכולים לקבל וממי. כרגע, המתנדבים מרכזים את כל המידע יאגדו אותו ירכזן לתוך מידעון הן אינטרנטי והן בדפי מידע  שיהיו זמינים בחינם בקופות החולים, בתי חולים, לשכות רווחה וכל מי שיש לו מגע עם משפחות מטפלות.

בנוסף שמה לה הקבוצה למטרה לכנס את המטפלים אחת לחודש למפגש ונטילציה והתרעננות מהמציאות הקשה בה הם חיים ביומיום שלהם.

הקבוצה השלישית נקראת "קפה וסימפטיה". כבר משמע ניתן להבין כי מדובר במפגשים על כוס קפה שמטרתם ליצור היכרויות וחברויות לבני הגיל השלישי. רבים מהם בודדים, חלקם איבדו חברים, בני/בנות זוג ומוצאים את עצמם ללא מסגרת חברתית לבילוי זמן משותף.

ולכן יוצרים עבורם מפגש חודשי בו יוכלו לשוחח, להכיר ליהנות יחד במשחקי חברה ולאפשר להם פשוט היכרות בלתי אמצעית עם אנשים נוספים בגילם . כמו כן מתכננים להוציא עבורם טיולים משותפים להנאה וגיבוש חברתי.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY