לנגן ולהצטיין

תלמידים מהחינוך המיוחד, בבית הספר תמיר בקריית אתא, לומדים נגינה במסגרת פרויקט “בית ספר מנגן”, של מרכז המוזיקה העירוני, במטרה לשפר את הישגיהם הלימודיים והחברתיים.

בית ספר מנגן. צילום: רפי עשור
בית ספר מנגן. צילום: רפי עשור

 

 

כ- 70 תלמידים מביה”ס תמיר בקריית אתא, המוגדרים כילדים עם בעיות התנהגותיות, רגשיות ולימודיות, בעלי רמת אינטליגנציה תקינה, לומדים נגינה כחלק מתוכנית הלימודים השנתית. המטרה היא שיפור הישגיהם הלימודיים והחברתיים. ביה”ס “תמיר” נחשב לביה”ס על אזורי הטוב ביותר מסוגו באזור.

במסגרת הפרויקט נפתחה כיתת נגינה בקבוצות קטנות, תוך ליווי אישי של כל תלמיד, כחלק אינטגראלי מיום הלימודים הבית ספרי. התלמידים מתנסים בנגינה בכלים תזמורתיים: כלי הנשיפה והקשה (חליל, קלרינט, סקסופון, חצוצרה, קרן יער, בריטון, טרומבון, טובה, תופים) וכלי הקשת (כינור, צ’לו) במטרה לעודד שיפור בהישגיהם הלימודיים והחברתיים. בהמשך, יופעלו הרכבי נגינה ייחודיים שיהוו חלק מההרכבים הייצוגיים של העיר.

הפרויקט “בית ספר מנגן” בנוי ע”פ “מודל מוסיקלי יישובי” של משרד החינוך. על פי המודל ללימודי הנגינה תפקיד ברור בהתפתחות התרבותית של הילדים וחשיפתם למוסיקה. מחקרים רבים גילו כי לנגינה בקבוצות בגילאי בית הספר היסודי ישנן השפעות רבות על ההתפתחות הקוגניטיבית של הילד, על יכולותיו האקדמיות, על ביטחונו העצמי ויכולותיו הבין אישיות. חוקרים הראו כי הילדים המנגנים היו סובלניים יותר ואלימים פחות מבני גילם אשר לא למדו נגינה. בנוסף לכך, ילדים מנגנים רוכשים הרגלי עבודה תהליכית אשר מהווים בסיס מצוין ללימודים אקדמיים לאורך השנים.

אלכס פרידמן, מנצח התזמורת העירונית ומרכז הפרויקט בקרית אתא: “לימודי הנגינה במסגרת בית הספר תורמים רבות מעבר לחשיפה ולהתנסות בנגינה. פעמים רבות המורות מופתעות כיצד תלמידים המוגדרים “בעייתיים” ובעלי קשיים בריכוז מצליחים למצוא להתבלט במסגרת יצירתית.”

 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY