בימים בהן יש עיסוק רב בנושא המגדר, ויש רצון להוביל לשינויים פמיניסטיים מגדריים מהמשמעותיים, השיח המגדרי תופס תאוצה ולא רק בהוליווד. השבוע הציגו תלמידות ותלמידי ביה”ס הריאלי חיפה פרוייקטים שונים ושלל פעילויות שבמרכזן עומדת לדיון סוגיית מעמד האישה.

 בערב שיא של מגמות סוציולוגיה ופסיכולוגיה משכבת י”א הציגו התלמידות והתלמידים בפני הוריהם וצוות בית הספר מצגות למידה בנושאים שונים כדוגמת: השפעת תפיסות מגדריות על ייצוג דמויות בסרטי דיסני, משחקי מחשב מוטעים מגדר, בחירת מקצועות לימוד כבר בתיכון, השתלבות בתפקידים מגדריים בצה”ל , השתלבות בשוק העבודה ועוד…

בפרק האחרון של כל נושא הציעו התלמידים פתרונות אפשריים לשינוי המצב הן בתחום המקרו והן בתחום המיקרו. במקביל, תלמידי כיתה ח’ בתיכון הדר הציגו תערוכה בנושא תפקידן של נשים במקרא. התערוכה הינה פרי פעילות בת מספר שבועות במסגרת פרויקט בתנ”ך“וקראתיך אישה”, בו לומדים התלמידים על מעמדה של האישה במקרא. במהלך הלימוד התלמידים בחנו סוגיות שונות שעניינן מעמדה ומקומה של האישה. כמו גם את הדעה הרווחת כי לאורך הדורות הייתה האישה רק גורם משני בגדר – “עזר כנגדו”. מבין הדמויות שבחנו: איזבל, הגר, בת שבע, שרה ואחרות.

הפרויקט נבחן דרך השאלה : מקומה של האישה במקרא – אתגר לחברה הפטריארכלית או כניעה לה? כתוצר סופי הקימו התלמידים תערוכה, הדריכו בה והסבירו על המיצגים כמבטאים היבטים שונים במעמד האישה.

כל זאת מתוך ההבנה כי סוגיה זו, איננה שייכת רק לחברה המקראית הפטריארכלית. היא חיה וקיימת גם במציאות ימינו – כאן ועכשיו. פערי המשכורות, קבלה למשרות, החפצת נשים, הטרדתן ועוד.שושי עידן, סמנכלי”ת לפדגוגיה: “המגוון הרחב של הנושאים שהוצגו בערב ובתערוכה (למעלה מ 20 נושאים) יצרו תמונה רחבה של נושא המגדר על היבטיו השונים, ובכך הרחיבו את ראיית הנושא והבנתו בעיני התלמידים בעיקר לנוכח העובדה שהתלמידים נדרשו לחשוב על דרכים מעשיות להתמודדות עם פתרונות לבעיה המוצגת ושינוי דפוסי החשיבה שעומדים מאחוריה.אני גאה בתלמידים ובתלמידות שהם חלק מהשיח החשוב הזה.”

תגובות