כשהיינו ילדים ניסו לשכנע אותנו לאכול בכל מיני שיטות, הפחידו אותנו שאם לא נאכל יבוא שוטר, אמרו שכדאי שנגמור הכל מהצלחת כי יש ילדים באפריקה שאין להם מה לאכול והבטיחו שאם “תאכל מרק -תהיה חזק.” האמת היא שהם ממש צודקים. אכילה נכונה ומאוזנת היא אכילה שמחזקת את הגוף ועד כמה שההורים שלנו צחקו וחשבו שזה חרוז נחמד, יש הרבה אמת בדברים האלה.
אכילה מחזקת מתבססת על חמישה עקרונות שעוזרים לחזק את הגוף ואת הנפש דרך האוכל:

לאוכל יש השפעה מעבר לתזונה – לאוכל שאנחנו אוכלים יש השפעה על המצב הנפשי שלנו ועל ההתנהגות שלנו. לדוגמא, צריכה מוגברת של סוכר, תעלה את רמת האנרגיה בגוף ותגרום קשיים בריכוז ותנועת יתר של הגוף.

אוכל מעצים את הביטחון העצמי – במיוחד אצל ילדים. ככל שנאכל יותר בריא, כך נרגיש יותר טוב עם עצמנו על אחת כמה וכמה אם נכין בעצמנו את המאכלים. ילדים שהכינו בעצמם את האוכל, רצו לאכול יותר, נחשפו בקלות יותר לטעמים חדשים והגבירו את תחושת המסוגלות שלהם.

אוכל הוא מענה רגשי – כל מזון שנכנס לגוף נותן מענה לרגש או מספק צורך קיומי מסוים. זיהוי מוקדם של הרגש והצורך שרוצים לספק, ימנעו אכילה רגשית וטיולים מיותרים למטבח לחפש משהו מתוק לאכול. אם אדם מרגיש מתוסכל, הוא יעדיף לאכול ממתקים וחטיפים מול הטלוויזיה במקום לעסוק בפעילות גופנית שמעלה את האנרגיה ומשחררת אנדורפינים המשפעים גם על המצב רוח.

לכולם יש דעה קדומה על אוכל – כילדים אנחנו רואים איך ההורים שלנו התייחסו לאוכל ואיך התייחסו אלינו כשאכלנו בעצמו. על בסיס החוויות שהיו לנו בילדות, בנינו סט אמונות שמלווה אותנו כמבוגרים, למשל – פרי זה בריא או חייבים קינוח אחרי כל ארוחה. האמונות האלה הופכות להיות דעות קדומות על אוכל, אכילה ומה בריא ומה נכון. הרבה פעמים האמונות האלה עוברות בהעברה בין דורית ויוצרות שרשרת ארוכה של יחס ותפיסה לאוכל ולא תמיד מה שהיה נכון עבור הסבתא, יהיה נכון עבור הנכד. אנחנו צריכים לשחרר את האמונות המגבילות שגורמות לנו להישאר באזור הנוחות ולא מאפשרות לנו לתת ביטוי לרצונות של האדם. אם האמא גדלה מתוך אמונה שארוחה בלי לחם היא לא ארוחה, היא תכין עבור הילדים שלה ארוחות עשירות בלחמים ופחמימות שיכולות להשפיע על מצבם הבריאותי, על משקלם ועל מצב רוחם באופן כללי. כשאמא תבין שהאמונה הזו לא מתאימה לילדים שלה, היא תוכל לתכנן את התפריט שלהם טוב יותר
אוכל הוא לא הפיתרון – מומלץ לנתק את הצרכים שלנו מאוכל ולחפש מענה אחר שלא קשור לאכילה ומזון כדי לפתור בעיות. אם משעמם לי, אקרא ספר במקום להכין עוגה, אם עצוב לי אצא לריצה ולא אוכל שוקולד, אם אני עייף, אשכב לישון ולא אשתה עוד כוס קפה. הדוגמא הטובה ביותר היא ילדים שמתעייפים מאוד אבל בגלל שהמצב לא מאפשר הפסקה למנוחה, ההורים נותנים להם משהו מתוק לאכול כדי לעורר אותם.

ככל שנשכיל בבחירת המזונות אותם נכניס אל הגוף שלנו, ככל שנבחר בצורה חכמה יותר את המרכיבים והמצרכים בהם נשתמש בבישול ובאפייה – כך נחזק לא רק את הגוף שלנו, אלא גם את הנפש.
כדי ליישם את העקרונות האלה בחיי היום יום בקלות ובעיקר במהירות, נוכל פשוט להחליף את המאכלים שעשירים בסוכר ופחמימות במאכלים בעלי רכיבים בריאים ומזינים יותר, למשל, בארוחת הבוקר – הכינו שוקו מקקאו וחלב סויה, אכלו כריך מלחם כוסמין ולא לחם לבן, מרחו גבינה עיזים ולא גבינה עטירת שומן. במהלך היום תוכלו להחליף חטיפים במנת פרי, תוכלו להשתמש בסירופ מייפל טבעי במקום סוכר ופיתה במקום לחמנייה.
התחילו את השינויים בהדרגה ותראו כיצד הגוף וגם הנפש משתנים, תחושת הקלילות, העירנות והשובע ילוו אתכם לכל אורך היום ודי מהר כבר תהיו מוכנים להכניס שינויים בריאים נוספים לתפריט.
ערין כמאל דקסה, נטורופתית ומנחת הורים מתמחה בטיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז. יועצת, מלמדת ומלווה משפחות לאכילה מחזקת https://www.facebook.com/areenhealth

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY