למעלה מ 70% מהעובדים בישראל הוצאו לחל"ת בפעם השנייה, כך עפ"י נתוני שירות התעסוקה, ביחס לגל השני של משבר וירוס הקורונה שאנו חווים כעת בישראל. העובדים שהוצאו לחל"ת בפעם השנייה מצטרפים לאלו שטרם חזרו לעבודה מאז הגל הראשון שבו שיעור האבטלה עמד על 26%.
הטלטלה בשוק התעסוקה יצרה תופעה שבה למעלה מ- 30% מהשכירים בישראל חוו שינוי ברמות השכר במהלך החודשים מרץ-ספטמבר ועדיין לא נאמרה המילה האחרונה. שינוי זה ברמת ההכנסה יכול לסייע לאותם עובדים בקבלת הכנסה נוספת שלא בהכרח נלקחה בחשבון – קבלת החזר מרשויות המס.
מדוע מי שהוצאו לחל"ת או פוטרו זכאים להחזר מס?
על מנת להבין מדוע יגיע בהמשך לחלק מאותם העובדים החזר מס, חשוב להבין את הדרך שבה מחושב המס החודשי לשכירים בישראל ומדוע במקרים ספציפיים אלה קיימת סבירות גבוהה מאוד לקבלת החזר. "מס הכנסה" מחשב את המס באופן קלנדרי כלומר בעבור כל שנה בנפרד. לעומת זאת, המעסיק מחשב את מס ההכנסה של העובד בכל חודש בחודשו. לכן בתקופה שהשכירים נמצאים בחל"ת או פוטרו, נוצרו פערים בין תשלום המס החודשי שבוצע בפועל, לפני יציאתם לחל"ת או פיטורים, לבין תשלום המס השנתי הנדרש. ההפרש שנוצר בתשלומים הינו לרעת העובדים.
למעלה מ – 600,000 שכירים בישראל זכאים למאות מיליוני שקלים
בחודשים ינואר, פברואר ומחצית חודש מרץ השנה, מרבית השכירים קיבלו שכר עבודה רגיל דרך מקום העבודה שלהם. בתלוש השכר בחודשים אלו ניכה המעסיק במקור את תשלום מס ההכנסה לפי מדרגת ההכנסה הגבוהה, כלומר בשיעור התואם את מדרגת ההכנסה שלהם במועד קבלת המשכורת. משבר וירוס הקורונה שאנו חווים כעת, יצר מצב שבו עובדים הוצאו לחל"ת או פוטרו בגל הראשון, הוחזרו לעבודה ושוב הוצאו לחל"ת או פוטרו כעת בגל השני.
בתקופה זו שהעובדים נמצאים בחל"ת או פיטורים הביטוח הלאומי משלם דמי אבטלה בשיעור נמוך יותר מהמשכורת שלהם ולכן גם מנוכה מס שולי נמוך יותר בגלל הירידה ברמת השכר. עם החזרה לעבודה באופן מלא, השכיר שהוצא לחל"ת ישוב לקבל משכורת מלאה וישלם מס בהתאם להכנסתו באותו החודש, ללא התחשבות בירידה שהייתה לו ברמת השכר בתקופת החל"ת או בתקופת האבטלה.
השינויים הללו ברמות השכר, והירידה ברמת השכר בתקופת החל"ת ואבטלה בגל הראשון ובגל השני, יצרו מצב שבו בחודשים ינואר עד מרץ וכן כעת, המס ששולם על ידי השכירים היה גבוה ממה שהם אמורים לשלם בפועל בעקבות השינויים ברמות השכר שלהם. לאור זאת נוצרו הפרשי מס לשכירים וזכאות לקבלת החזר מס מרשויות המס.
בהתאם לכך, אוכלוסייה של מעל ל-600,000 שכירים בישראל תוכל לקבל החזרי מס בגובה של מאות מיליוני שקלים וליהנות מהכנסה נוספת.
איך מקבלים את החזר המס?
חשוב לזכור ש"מס הכנסה" אינו יוזם בדיקה ותשלום של החזרי המס, אלא פועל בתגובה לפניות השכירים המבקשים לקבל את החזר המס המגיע להם. להלן 3 המלצות להגשת הבקשה לקבלת החזר המס:
- ניתן לפנות אל מס הכנסה עם בקשות החזר רק עבור שנים שהסתיימו, כך שהחל מינואר 2021 יהיה ניתן להגיש למשרדי פקידי השומה בקשות להחזרי המס שהצטברו לשכירים בתקופה זו. לכן, ההמלצה הגורפת היא לשמור כל טופס ודיווח על ההכנסה שלכם בתקופת המשבר, על מנת שתוכלו לדרוש ולקבל את מלוא החזר המס המגיע לכם.
- כיום מתאפשר לשכירים להגיש בקשות להחזרי מס עבור השנים 2014 ועד 2019. לכן ההמלצה היא להגיש את הבקשה שלכם להחזר מס ולזכות להכנסה נוספת ממקור זה כבר כעת. להגשת הבקשה יש צורך בטפסי 106 של השנים הנדרשות ואישורי התשלומים של הביטוח לאומי שאותם ניתן לקבל באתר הביטוח הלאומי.
- לאחר שהגשתם פעם אחת את הבקשה להחזר מס, ובוודאות לאחר הגשת הבקשה בשנת 2021, מומלץ לבצע בדיקה שנתית להחזר מס. בדיקה זו יכולה לספק לכם מקור הכנסה נוסף ולא צפוי.
לסיכום, חשוב שתדעו כי לאחרונה מנהל רשות המיסים בישראל הורה על שחרור של החזרי מס לשכירים ולעצמאיים בשווי של כמיליארד שקלים. בנוסף, רשות המיסים מודעת לקשיים הכלכליים שנוצרו בעקבות משבר וירוס הקורונה ולכן זמן הטיפול בבקשות צפוי להיות קצר מהרגיל. מדובר בסכומי כסף לא מבוטלים שמגיעים לשכירים, לכן חשוב שתהיו מודעים לכך ותגישו את הבקשות להחזר במועד.
מאת: אסף כהן, מנכ"ל פינאפ Finupp.com)), סטארט-אפ המפתח פלטפורמה להחזרי מס לשכירים