ככל שהילדים שלנו גדלים אנחנו רוצים שהם יפתחו יותר ויותר יכולות ומיומנויות שיעזרו להם להתנהל בצורה עצמאית. העצמאות של הילדים מתחילה בנו ההורים, באמונה ובהבנה שאנחנו מאמינים שהם מסוגלים לעשות פעולות בעצמם, פעולות כמו לשרוך שרוכים, להתלבש לבד או להסתרק. 

הדבר נכון גם לגבי אכילה, ככל שנשתחרר מהעכבות ומהאמונות שלנו לגבי אוכל והיכולת של הילדים להאכיל את עצמם כך הם ילמדו לאכול בעצמם מהר יותר.

קיימות כמה אמונות נפוצות המונעות מילדים לאכול לבד:

  1. פחד מלכלוך – הורים מפחדים שהילדים ילכלכו את הבגדים או את סביבתם ויפילו אוכל על הרצפה. לכן הם מעדיפים להאכיל את הילדים בעצמם. 
  2. פחד מפגיעה גופנית – הורים מפחדים שהילדים יחנקו מאוכל גדול מדי או יקבלו כוויה מאוכל חם מדי ולכן הם חותכים עבורו את האוכל או מקררים אותו. 
  3. חוסר אמונה ביכולות של הילד – הילדים חושבים שהילד לא מסוגל לאכול לבד כי הוא קטן מדי או חלש מדי ולכן מאכילים אותו או חותכים עבורו את האוכל. 

חשוב להבין שאן מגיל צעיר נאמין ביכולות של הילד וניתן לו להתנסות וגם לטעות הרי שהוא ילמד מההתנסויות האלה במטבח וילמד איך להתנהל עצמאית באכילה ובהכנת המזון.

איך תוכלו לגדל ילד שאוכל בצורה עצמאית כבר מגיל קטן?

דבר ראשון שצריך לעשות הוא לאפשר מקום לטעויות וללכלוך. זה יהיה מעצבן ולא נעים אבל ככל שנאפשר לילד יותר חופש, כך הוא ישתפר וישכלל את המיומנויות שלו והלכלוך והטעויות יעלמו כלא היו. אז מה אפשר לעשות כדי לגדל ילד שאוכל בצורה עצמאית?

  1. לאפשר לילד לאכול לבד מגיל קטן – כמובן שצריך להיות לידו ולהשגיח, אבל ניתן להתחיל מכמויות קטנות, אפילו שתיים או שלוש חתיכות יספיקו. ככל שהילד צובר יותר ביטחון באכילה עצמאית, ניתן להגדיל את הכמויות שהוא אוכל. למשל, אפשר לחתוך תות אחד לכמה חתיכות קטנות שמתאימות לאחיזה של הילד, ככל שהילד גדל וצובר ניסיון באחיזת האוכל ובלעיסה תוכלו לחתוך את התות לחתיכות גדולות יותר ואפילו לתת לו יותר מתות אחד. 

  2. אכילה משותפת עם מקום ישיבה קבוע – כולם יודעים עד כמה חשובה הארוחה המשפחתית, הילדים רואים איך ההורים אוכלים, מה הם אוכלים וכמה הם אוכלים  וכמובן, לומדים מהי אכילה נכונה. לכן, מומלץ כבר מגיל קטן להצות מקום ישיבה מיוחד לכיסא האוכל, להגיש את האוכל עם צלחת וסכו”ם המיועדים לו.

  3. מעורבות מגדילה אכילה – מומלץ מאוד לשלב את הילדים בהכנת הארוחה, בעריכת השולחן, בהוצאת מצרכים מהמקרר כי הם מרגישים גדולים וכמו כולם והם רוצים להיות כמו כולם ולאכול כמו הגדולים. הם יראו שהם תורמים לארוחה ויחושו גאווה שבני המשפחה האחרים אוכלים מהאוכל שהם הכינו. 
  4. האכילה ממשיכה אחרי הארוחה – חשוב לחזק ולהעצים אצל הילדים הרגלים נוספים הקשורים לאכילה כגון פינוי הצלחת בסיום הארוחה, סידור המדיח, הכנת רשימת קניות ועוד. הקניית הרגלים חיובים סביב נושא האוכל יתרו לתחושת הערך והעצמאות של הילד ויעודדו אותו להיות עצמאי. 

ככל שאנחנו ההורים נשתחרר מהר יותר מהאמונה המגבילה כי הילד לא יכול לאכול בכוחות עצמו או לא יכול לעזור בתפעול המטבח, כך נצליח טוב יותר להרגיל אותו להתייחס אל אוכל כדבר המחזק את הגוף ומעצים את הנפש. 

ערין כמאל דקסה, נטורופתית ומנחת הורים מתמחה בטיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז. יועצת, מלמדת ומלווה משפחות לאכילה מחזקת 

צילומים:ניקי טורן סוביק

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY