מרחבים במשבר היא תערוכה רחבת היקף מה בפעם הראשונה מוזיאון מקדיש את כל החללים שלו למשבר הקורונה

בימים אלו כשאנחנו עומדים לפני כניסה לסגר השני נפתחה במוזיאון חיפה לאומנות תערוכה שהיא כל כולה רפרנסים למשבר הקורונה הסגר והבידוד שנלווה אליו. אשכול התערוכות ‘מרחבים במשבר’ מציע התבוננות של היבטים שונים של המשבר הבריאותי שפוקד את העולם וההשלכות שלו על המרחב הפרטי

“אשכול תערוכות זה מבקש לבחון את המרחבים המוּכרים שהופכים לעיתים למתעתעים וזרים בשעת משבר. בפסיכולוגיה המודרנית ידוע היטב המונח שטבע זיגמונד פרויד, האלביתי” (“Das Unheimliche”), המתייחס לחוויה מטרידה זו של דבר שהוא מוּכר אך זר ומאיים גם יחד. ואכן, נראה כי עבור רבים המשבר הנוכחי חשף תחושה של אמביוולנטיות ביחס למרחב הביתי והמשפחתי, המשמש עוגן אך גם הופך לסיר לחץ מבעבע ומחניק” כך נכתב בהקדמה לתערוכה שהייחוד שלה הוא שכל החללים של המוזיאון על שלושת קומותיו מכילים עבודות של אמנים שונים.הבאים למוזיאון נחשפים ראשית לתערוכת התמונות של הצלם יובל חן שצילם בתנאים לא תנאים עטלפים במרחב העירוני. כידוע לעטלפים יצא שם רע במגפה אך חן חושף את הפן הפראי והמהפנט שלהם כמי ששלובים בחיים העירונים ואינם מורגשים. 

לימור הלפרין זרת אוצרת :”בתערוכה ‘זרות נשית’ אותה אוצרת לימור הלפרין זרת, מציגים שבעה אומנים נשים וגברים עבודות שעוסקות במרחב הנשי שהתערער במשבר, “התערוכה עלתה בעקבות מצב הנשים והאלימות במשפחה שהתגברה בעקבות הסגר והבידוד במשבר הקורונה” מספרת הלפרין “בדרך כלל אמנים ופמיניסטים עוסקים בגוף הנשי ואילו בתערוכה זו הפננו את המבט אל המרחב הביתי הנשי. אנחנו רואים כיצד התפיסה התרבותית עדיין תוחמת את הנשים לפי מגדר . ניתן לראות בעבודות את האישה כנוכחת נפקדת כמו כן ישנה התייחסות של האמנים אל תולדות האומנות כמו ‘המבט מהחלון’”. אחד המוצגים המעניינים שמופיעים בתערוכה הוא עבודתה ‘כלובים של זהב’ של מרתה ריגר מציג כלובים בצורת ביצה שבתוכה נמצאים צלחות קרמיקה שבורות, “זה ממחיש את הרעיון שגם במרחב שלכאורה אמור להגן עלינו במצבים גבוליים של קריסה ומתח הנושא הופך להיות שביר”. 

יפעת אשכנזי אוצרת את התערוכה ‘בלי סוף’ שעוסקת בתופעת ההצפה של ה’ממים’ והגיפים הרבים שקבלנו בימי המשבר, “פניתי לשלושה קבוצות פייסבוק שנפתחו במהלך הסגר ומהם אספתי המון ממים ובדיחות. פניתי לכל אחד מיוצרי הממים ונוצר לי ממש ארכיון של זה. החדר הוא מוחשך כדי לדמות את המצב שהיינו בסגר וכל הזמן קבלנו הודעות”.

שגית זלופ נמיר אוצרת התערוכה ‘נגופים’ בה 19 צלמות ו 2 צלמים “התערוכה עוסקת בשלוש תימות עיקריות : הגוף הפרטי, היחס לגוף במרחב הציבורי , המרחב הביתי והמשפחה”. בעבודה של לין ממרן נראים שלוש תמונות שהן דיוקן עצמי “במהלך הסגר בכל יום צילמה לין את עצמה באותם תנאים כך שבכל יום היא מגיבה לחיים תחת התנאים של הסגר. באחת העבודות שלה היא מציירת על עצמה טבלת יאוש שאט אט מכסה את פניה”. 

אשכול התערוכות מציג עבודות של כמעט 50 אמנים שונים והוא מהיחידים בעולם שעוסק בצורה כל כך רחבה במשבר הקורונה שמזעזע את מערכות הבריאות, הכלכלה החברה וגם את עולם האומנות הוא כפי שנכתב באתר התערוכה “איזה חותם תתיר המגפה על האנושות? האם נוכל אי פעם לאחות שוב את הסדקים במרחבי הווייתינו ולהפוכם למוכרים ובלתי מאיימים? או שלהיפך, תחושת הפחד והאימה שאופפים כעת כל רגע של חיינו, ישארו אתנו גם בעתיד?” 

 

 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY