לאחר שנים רבות בירושלים, סוף-סוף "מקום לשירה", הנחשב לבית ספרותי לקוראים, כותבים, מתרגמים, עורכים ולכל מי שחולק את חייו עם המילים והרוח שבין האותיות, פותח סניף נוסף – הפעם בצפון.

הפעילות של "מקום לשירה" מוערכת, מוכרת ומגוונת, והיא כוללת את ”בית הספר לאמנויות המילה“ – תוכנית דו שנתית לכתיבה יצירתית, פסטיבל ”מטר על מטר“ לשירה, הוצאה לאור של ספרות אקספרמנטלית וחדשנית, כתב העת ”ננופואטיקה“, סדנאות כתיבה לילדים ולמבוגרים, ופסטיבל שירה מקוון.

המרכז החיפאי של הארגון הוותיק, בניהולם של ד"ר גלעד מאירי ונועה שקרג'י, שוכן בלב שוק תלפיות (סירקין 5), והוא חלק ממתחם תרבות ואמנות שנפתח בשוק במסגרת פרויקט התחדשות עירונית של האזור. המקום מיועד לקהל שוחר הספרות של העיר ולקהילה הספרותית הענפה שחיה בצפון: משוררים, סופרים, מתרגמים ויוצרים ספרותיים שמחפשים בית ומרכז להתפתח בו. במרכז מתקיימים מופעי ספרות ושירה, השקות לספרים חדשים של יוצרים מקומיים, מפגשי יוצר וסדנאות כתיבה מקצועיות לילדים, לנוער ולמבוגרים. 

הפעילות מתקיימת בעברית ובערבית, הן המופעים והן הסדנאות לקהל הרחב. סדנאות הכתיבה הקרובות ייפתחו בנובמבר 2020: סדנת כתיבת סיפור קצר בהנחיית הסופר ניצן וייסמן; סדנת כתיבת שירה בהנחיית המשוררת ושדרנית הרדיו ענת שרון בלייס; סדנת תרגום בהנחיית המתרגמת רותם עטר; סדנה בשעות הבוקר לאמהות לאחר לידה בהנחיית המשוררת איריס רילוב; סדנת כתיבה בערבית בהנחיית ד"ר ג'ודת עיד ועוד. כל המנחים והמנחות הם יוצרים פעילים בעולם הספרות ותושבי האזור.  

את המרכז מנהלת רותם עטר – מתרגמת, זוכת פרס שרת התרבות לתרגום. תרגמה ספרי פרוזה ושירה, ביניהם "תרגילים בסגנון" לרמון קנו, "חוש המאבק" למישל וולבק, "צבע החלב" לנל ליישון ועוד. רותם היתה חלק מצוות מקום לשירה בירושלים מאז 2013, ריכזה תוכניות כתיבה, הייתה חלק מהניהול האמנותי של פסטיבל "מטר על מטר" וגם מצוות ההקמה של "בית הספר לאמנויות המילה", בית ספר גבוה ליצירה ספרותית שמתקיים בירושלים. 

בשנת 2019 עברה לחיפה עם משפחתה בעקבות הצטרפותה לקבוצת "מפרש", קבוצה שיתופית (קיבוץ עירוני) שחיה ופועלת בשכונת שפרינצק בעיר. רותם זיהתה את הצורך של העיר במוסד ספרות – מרכז שיוכל להוות מקום לדיון ספרותי עכשווי ולייצר תשתיות ספרותיות – ופעלה להקמת המרכז החיפאי של "מקום לשירה". המרכז נפתח במאי 2020, בתמיכת "קרן הדרים" והוא פתוח כעת לקהל הרחב, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. 

עטר "השלוחה של מקום לשירה בחיפה היא מוסד הספרות הראשון שקם בעיר. לקהילה הספרותית של הצפון אין בית – פתחנו את המקום במטרה לתת ליוצרים של הצפון קול ובמה וכדי לגדל את הדור הבא של הכותבים והכותבות בצפון. אנחנו מביאים איתנו לא רק תשוקה ואמונה בדבר שאנחנו מקימים אלא גם ידע מקצועי של שנים והיכרות עמוקה עם עולם הספרות בישראל".  

נועה שקרג'י, מנכ"לית משותפת: "שלוחת חיפה היא יוזמה של המתרגמת הנהדרת רותם עטר, שהיא גם אחת ממקימותיו של בית הספר לאמנויות המילה בירושלים. כשרותם העתיקה את חייה לחיפה היא חיפשה בית ספרותי בו תוכל להמשיך ולפעול, אולם מאחר ובית כזה לא היה בנמצא, רותם הציעה להקים שלוחה חיפאית של מקום לשירה, יוזמה לה מחכה כל מי שמנהל מוסד תרבות. בתהליך בזק היא הצליחה לגייס שותפים, לשפץ חלל ואפילו להפוך את חלקי המעלית שהיו במחסן הישן למדפי ספרים. עתה היא עוסקת בהתאמת התכנים המדויקים לסלון הספרותי שהקימה – סדנאות בעברית ובערבית, הקמה של קבוצת אוליפו עברית, אירועים ספרותיים וספריה קטנה לשירות הקהילה. רותם מביאה עימה לחיפה את הבשורה של מקום לשירה – קיום של בית ספרותי המאפשר שייכות, התפתחות והעצמה לאוהבי ספרות באשר הם. כעת רק נשאר לגייס את הסכומים הדרושים להפעלת השלוחה, בתקווה שרותם תוכל להמשיך לקיים אותה לאורך זמן".

 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY