"חוויתי עשרות הטרדות מיניות. נתקלתי בזה כל הזמן"

חוותה עשרות הטרדות. מרינה שויף

עוד כצעירה קרייתית, השחקנית מרינה שויף הוטרדה מינית עשרות פעמים. בהצגה 'לכודים' שתוצג בשני בתיאטרון חיפה, היא מגלמת את אשתו של גבר המואשם בהטרדה מינית של אחת מעובדותיו. בראיון מיוחד היא מסבירה מדוע ההצגה משקפת צד אחר ומבין יותר של נושא ההטרדות ומה היא חושבת על פרשת איבגי

"נתקלתי בזה בלי הפסקה. בטח. עשרות פעמים הוטרדתי מינית, במיוחד בתחילת דרכי, לא היה מקום שזה לא קרה לי", כך אומרת בגילוי לב השחקנית מרינה שויף, המשחקת כעת בתפקיד ראשי בהצגה 'לכודים' אשר עוסקת בנושא הכל כך אקטואלי ונפיץ בימים אלו, של ההטרדות מיניות.
'לכודים' , אשר תוצג ביום שני הקרוב בתיאטרון חיפה ובהמשך החודש בקאמרי, נכתבה על ידי המחזאית מיכל אקרמן ובוימה על ידי ניר ארז. אקרמן חשבה על הרעיון להצגה לפני כמה שנים, כששאלה עצמה איך הייתה נוהגת ומרגישה לו יום אחד הייתה גם היא הייתה חווה הטרדה מינית.
ההצגה מספרת על דן תורג'מן המגלם את יריב, איש עסקים מצליח ואיש משפחה הנשוי למרב, מדענית וחוקרת עם שם עולמי, אותה מגלמת מרינה שויף. יום אחד נעה (נטלי עטיה), עובדת לשעבר של יריב מאשימה אותו בהטרדה מינית כנגדה . מרב נמצאת בדילמה האם לתמוך בבעלה או לנטוש אותו. הוא מצידו מכחיש בתחילה ואחר כך מתברר כי היה להם רומן בהסכמה, כביכול. הסיפור מוצג מנקודת המבט הסובייקטיבית של כל המעורבים מבלי לנקוט עמדה ובוחנת את הגבולות  הדקים והעדינים  בין המותר והאסור אל מול חולשותיו הבסיסיות של האדם.
"המחזה עוסק בנושא הטרדות מיניות שאנו לאחרונה פוגשים במקרים רבים מצד אנשי תקשורת, אמנים ואנשי צבא ובעצם בכל סביבה", אומרת שויף, "מה שהיה חשוב לנו מאוד להראות כשעבדנו על ההצגה זה שיש גם מקרים אנושיים, חולשות אנושיות. אנשים המחפשים חיזוק או נחמה, דווקא בלי רצון לנצל או להטריד".
– אתם למעשה מראים צד אחד של הטרדה מינית, אולי מקבל יותר.
"אנחנו משקפים מקום מבין יותר, רצינו להראות שמאחורי מקרה כזה של הטרדה, עומד אדם שחייו המקצועיים והמשפחתיים באמת נהרסים. להראות מה קורה בנשמתו של אדם כזה, בבית שלו, מה מרגישים ילדיו. ההצגה כתובה בהמון אמפטיה לכל אחת מהדמויות. מהמקום הזה גם הקהל מזדהה, במעט ההצגות שהיו עד כה, אנשים יצאו עם דמעות בעיניים. נקודת המבט של ההצגה נוגעת, חכמה ורגישה וזה היופי שבה".

דן תורג'מן ונטלי עטיה בהצגה לכודים (צילום: מיקי שמידט)
דן תורג'מן ונטלי עטיה בהצגה לכודים (צילום: מיקי שמידט)

ההצגה עלתה לפני כשלושה חודשים בבימת תיאטרון הקאמרי כתיבת המחזה לוותה בתחקיר מעמיק עם חוקרי משטרה ועורכי דין המתמחים בתחום עבירות מין, נשים נפגעות תקיפה מינית וגם מי שהתלוננו נגדם על תקיפה או הטרדה מינית.
שויף (41) אומרת כי חוותה הטרדות מיניות עוד כשהייתה בת 16, היא רק עלתה לישראל גרה בקרית ים ועבדה כמלצרית במסעדות באזור. "היו מנהלים משמרת ואחראים ששמו את זה כתנאי, שהם יקבלו את מה שהם רוצים ואני נאלצתי להתפטר. את רוצה לעבוד ולהתקדם וחלק מהמטרידים הם גם אנשים מושכים ומוצלחים אבל אין ספק שיש פה ניצול של המעמד. גם אחר כך בלימודי העתודה בכרמיאל כסטודנטית לביו טכנולוגיה חוויתי את זה. דווקא מאוחר יותר כשיצאתי לעבוד במקצועי כשחקנית זה כבר היה עדין יותר".
בעבר סיפרה בראיון שהיא לא מתחרטת על הימים הפרועים שבעברה ועל כך שהנחתה מגזין סקס בערוץ הטלויזיה אגו. בשבוע שבו קצין בכיר בצה"ל מואשם בהטרדה מינית, אי אפשר שלא לשאול אותה על פרשת השחקן משה איבגי אשר מופנות נגדו עשר עדויות על הטרדה מינית כביכול של נשים. "אני אשית עבדתי עם איבגי פעם אחת ולא קרה לי איתו משהו כזה", אומרת שויף, "אין לי ספק שהוא שילם מחיר סופר יקר, בין אם זה נכון או לא. שום ריגוש בחיים האלה לא שווה את מה שהוא עובר עכשיו, בין אם מדובר במקרים גדולים או רק רמיזות קטנות, זה לא משנה כרגע. חשוב שיבינו שכשאישה אומרת לא, אז זה לא".

4 COMMENTS

LEAVE A REPLY