בקרב מגמות עיצוב האופנה בתיכונים ברחבי הארץ (שרובם שייכות לחינוך הדתי ) בולטת מעל כולם המחלקה לעיצוב אופנה בתיכון לאומנויות רעות בחיפה. תלמידי המגמה הלבישו גימלאים בבגדים בהשראת סצינת הגרפיטי המתפתחת בשכונת הדר, יצרו תצוגת אופנה כמחווה לקורבנות אסון התאומים ולאחרונה השיקה תלמידת המגמה אלה לילי את ה THERAPY SHIRTS חולצות שעוזרות לנערות ונערים להילחם בנטייה לדיכאון שצמח אחרי תקופת הקורונה. 

תחום עיצוב האופנה עובר בשנים האחרונות תהליך של 'אינדיבידואליזציה של הבגדים" מספר לי עידו רקנאטי רכז מגמת אופנה בתיכון לאומנויות 'רעות' בחיפה שבשנים האחרונות מוביל את מגמת האופנה של התיכון שזוכה למיצוב כמגמת אופנה המובילה בישראל בקרב תלמידי התיכון ובפער ניכר מהשאר. צריך להבין שמבין 45 מגמות האופנה שקיימות בתיכונים בישראל רק ארבע מתוכם שייכות לזרם הממלכתי והיתר לזרם הממלכתי דתי "המטרה שלי" מסביר רקאני "הוא לא רק ללמד לעשות אופנה יפה אלא אופנה רלבנטית .לנסות ללכוד את רוח התקופה".

תצוגת האופנה של התיכון כבר הפכה לשם דבר בעיר אליה מוזמנים רבים והיא מציגה דגמים וחידושים שלא נופלים ממיטב המכללות לאופנה. בתצוגה האחרונה של תלמידי כיתה י"א התלמידים הדפיסו מערך של דימויים, פרינטים ופאטרנים ויצרו מספר קולקציות, שהוצגו בערב הגאלה: סייבר נייצ'ר – מבט לעתיד של עולם טכנולוגי אבל ידידותי לסביבה בדגש על חיבור לטבע, שהופך להיות יותר ויותר חלק מהיומיום שלנו; סטריט גלאם – מייקאובר לבגדים ישנים עם סדרה של פאטרנים. שילוב אלמנטים של מחזור ובדגש על יצירה חדשה מקיימת; רחוב פוגש מעונב – חיבור בין אמנות רחוב וחולצות מכופתרות, הענקת פרשנות חדשה לבגדים כמו חולצה מכופתרת שעוצבה כשמלה. 

ואולי גולת הכותרת : ת'רפי שירט – חולצה בעיצוב אישי שאמורה להתמודד עם הנטייה של בני נוער היום לדיכאון "עיצבתי ממשק שמאפשר בחירה של טישרט אינדיבידואלי עם הדפס ייחודי שמטרתו להוביל להתרוממות רוח ואולי תרפיה לנפש" אומרת אלה ללי (17) תלמידה בכיתה י"א במחלקה לעיצוב אופנה שיזמה את הפרויקט ומתמודדת עם או סי די "זו הפרעה שגורמת למחשבות אקראיות להפוך למחשבות כפייתיות כשהפתרון הוא עשיית טקסים שמרגיעים את המחשבות. התחושה שמלווה אותך היא חוסר שליטה. אז באחד הימים הלא טובים שלי הייתי צריכה משהו שיעודד אותי כך חשבתי ליצור חולצה עם כיתוב one with the universe". הרעיון של ללי מתאפשר אודות לפיתוח מדפסת דיגיטלית שמדפיסה על בדים של חברת קורנית דיגיטל שעובדת בשיתוף פעולה עם מגמת האופנה ומאפשרת הדפסה מיידית של חולצות. 

אחרי שנתיים של התמודדות עם האו סי די, ללי כבר נמצאת במקום אחר "הצלחתי יחסית להשתחרר מזה. הייתה לי הבנה שזה קשור לצורך שלי בשליטה משהו שמאוד הגביל אותי". אם מבינים שבשנתיים הללו שללי פיתחה את ההפרעה הייתה לנו גם מגיפה שחוללה שמות בחיי האנשים כאן קל יותר להבין את הפרויקט שלה שחושף צוהר אל ההתמודדות של בני נוער בתקופה האחרונה "אבחנו אצלי גם הפרעת קשב ובנוסף לכל העומס של העמידה במבחני הבגרות ורישון הנהיגה והפרויקטים של המגמה. התחושה היא שאי אפשר בכלל לקיים חיי חברה ואתה יכול להוסיף לרשימה גם ילדה אחת ששברה לי את הלב. אז אם אני אשים חולצה כזאת זו יכולה גם להיות סוג של קריאה לעזרה ובוודאי ליצור תחושה של הזדהות כי הבחורה שרואה את החולצה אומרת 'או מיי גוד' גם היא מרגישה כמוני". 

ללי עברה לישראל בגיל חמש וחצי כך שחווית ההגירה לא זרה לה. את הרומן שלה עם האופנה החלה עוד כשהייתה ילדה "הייתי מפרקת ומלבישה בובות. בגיל תשע קנו לי מכונת תפירה קטנה שבעזרתה תפרתי בגדים לבובות שלי". את חופשת הקיץ שלה אם אתם שואלים היא הולכת 'לבלות' בהתנדבות באפריקה שם היא תלמד משפחות מרקע סוציו אקונומי נמוך אנגלית "נרשמתי לחברת תיירות שמציעה חופשות מקיימות ואחראיות שמחברת בין מתנדבים לארגונים חברתיים בעולם" היא אומרת אך באותה נשימה היא מוסיפה "אני יודעת שזה נשמע מאוד פריבילגי ומתנשא לעשות חופשה מהסוג הזה אך אני אוהבת ילדים ואני בטוחה שאני יקבל שם משהו שלא אקבל בשום מקום אחר".

באחד הפרויקטים של מגמת האופנה נוצר חיבור בין אזרחים וותיקים לתלמידות אלו יצרו ליין חדש של פוטרים ייחודי שכולל בגדים ואקסוסוריז ממוחזר שהן אספו "הליין הוא בהשראת סגנון הלבוש לגיל הזהב עם השפעות פרי דמיונם של תלמידי המגמה" אומר רקנטי ומספר "שהבגדים עוצבו בהשראת ציורי גרפיטי בשוק תלפיות בחיפה שם מתקיימת בשנים האחרונות סצינת גרפיטי תוססת". 

התלמידים דניאל איטל ודינה מייזלינג עשו מייק אובר לחולצות ערב. התלמידה ליא מורד (יחד עם מיקה לבנת) עשתה מתיחת פנים לחנות הבגדים (החיפאית) המיתולוגית של אביה 'מון סניור' והפכה 'חולצות ממסדיות' לטוניקות אוונגרדיות. 

פרויקט מסקרן נוסף הוא של איל אסיאס (18) , בוגר המגמה, עוסק בסיפוריהם האישיים של הנספים באסון התאומים שבעוד כחודש ימלאו 21 שנים לאסון ששינה את אמריקה "רציתי להתמקד בסיפורים של ארבע דמויות כדי לתת שמות ופנים לאלפים שמצאו את מותם באסון  הנורא הזה". אסיאס ניתח את שיחות הטלפון האחרונות של אותם ארבע נספים ויצר סטים של בגדים שיבטאו "את סערת הרגשות ונראות של אותם ארבעה נספים" לזה הוא צירף את אוריאל אלון ממגמת המוזיקה שיצר פסקול מצמרר לתצוגה בו שילב קטעים מתוך שיחות הטלפון האחרונות "עיצבתי חליפה בהשראת הסיפור של ברייד שברגעיו האחרונים התקשר לאמו. הוא אמר לה 'בטח שמעת שמטוס נכנס באחד הבניינים אז זה הבנין הסמוך אליי ואצלנו בבנין הכל בסדר ואז הוא מספר לה בקול נחרד שהוא רואה אדם שקופץ אל מותו מהקומה ה 91. רבע שעה לאחר מכן המטוס השני נכנס בפיצוץ נוראי בבנין של ברייד". אסיאס עיצב חליפות אלגנטיות כיאה לאנשי העסקים שעבדו בבנין. על החליפה של ברייד תפר בד שמשתפל מהמכנס ובקצה המכנס עיצב רשת פלסטיק עם כדורים זעירים שמדמים את חלקי הבנין שנפלו יחד עם אותו אדם שקפץ מהקומה ה 91 "ניסיתי להביע באמצעות בגדים ומוזיקה את הנראות של האסון דרך סיפוריהם של ארבעה נספים". 

בשנים האחרונות צומח התחום שנקרא 'אופנה טיפולית' שעוסק בקשר שבין אופנה, רגשות ודימוי עצמי. טלי סטולובי (41) מפרדסיה , היא ד"ר לעבודה סוציאלית שבעקבות תובנות שהגיעו אליה לאחר הלידה החלה לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש והוציאה ספר ראשון מסוג בישראל בשם 'סטיילינג תרפי – להתלבש כמו האישה שאת רוצה להיוות'. במסגרת מודל טיפולי שפיתחה היא פגשה לא מעט נערים ונערות "לנוער יש באמת זיקה עמוקה לאופנה מתוך מקום של התפתחות פסיכולוגית שמתחוללת בגילאים האלה מתוך רצון לעצב את העצמי בדמות עצמם ולהרגיש אינדיבידואלים ומצד שני מופעל עליהם לחץ מאוד גדול להשתייך מבחינה חברתית וזה יוצר מתח וזה מוביל אותם להתייחס לבגדים מתוך אותו קונפליקט. אז ניתן לראות ביטוי אופנתי מאוד יחודי ומצד שני תופעת העדר. אני יכולה לספר על נערה שהייתה בקבוצה שלי שברגע שהיא הבינה את המשמעויות הרגשיות של הבחירות שלה בין אם זה עיצוב השיער, האיפור או הביגוד אז היא הפסיקה להחליק את השיער שלה וחזרה לטלטלים שלה והיא גם חזרה לענוד משקפיים. יש לא מעט בנות שבעקבות 'הסטיילינג תרפי' שעשיתי להם הרגישו בנוח יותר עם גופם בזכות זה שהם נחשפו לעוד מודלים של גוף שהרעיון הוא שלא תהיה להם התניה לרעיון או מראה גוף מסוים ואז הן יאהבו יותר את גופן". 

מורה המגמה רקאנטי רואה כבר להיכן עולם האופנה צועד: "האופנה הולכת לעבור תהליך מואץ של 'פרסונלזציה והיא הולכת להישען על ערכים של קיימות ואיך עולם התעשייה מתאים עצמו לכל זאת כמו שאנחנו רואים למשל אצל קורנית דיגיטל".

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY