צהרי יום קייציים אני ממתינה במעבר החציה שהרמזור יתחלף לאור ירוק כלפתע נעצר לידי טוסטוס והבחור שרוכב עליו  פונה אליי ושואל : " אפשר להחליף איתך  מילה ? אני קצת ממהרת ! אני עונה , כדאי  לך זה לטובתך . . והוא מיד שולף מעטפה חומה מוציא מתוכה מספר תמונות ואומר לי : קחי תסתכלי . .. מוכרת לך ? אני מביטה בתמונות ומרגישה איך תחושה מעורבת של פחד וכעס מתגנבת לתוכי , בתמונות אני מתועדת במשך מספר ימים מבלי להבחין כמובן ,מה זה ? אני שואלת בכעס זו את , וזו העבודה שלי ! לא הבנתי אני אומרת ומנסה לגלות כמה שיותר פרטים אבל דווקא אז , הוא זה שממהר לתפוס את הרמזור הירוק לא לפני שזורק לעברי את בחורה טובה רואים עלייך לא בטוח את אותו הדבר לגבי מר בחור ונוסע . . .

פעמים רבות יוצא לי לשמוע משפטים כמו : " הוא לא מקנא לי מה זה אומר ? , כשאוהבים באמת מקנאים " וכדומה

הקנאה זהו רגש שמתעורר אצל אנשים כאשר הם בתחושת נחיתות או איום בסיטואציות ובמקומות מסויימים .  קנאות לעומתה , זו תמיכה מוגזמת בדבר או ברעיון מסויים  .    

עוד בתחילתה של מערכת היחסים כשיש את הקנאות ל – בלות ביחד כמה שיותר בציפיה  להרגיש את המחוייבות  אחד כלפי השני בקשר המתהווה עד כדי ריחוק וויתור על בילוי  במעגלי חברה שונים נוצר מעין יקום מקביל של את ואני .  האידיליה יכולה להמשך עד לשלב שבו ה" אני רוצה להיות איתך כל הזמן "  מתחלף עם  הוא שוב מעדיף לבלות עם החברים שלו במקום להיות איתי ? ואז מופיעים לראשונה ניצנים של קנאה .

בשלבים מתקדמים בזוגיות למרות הקושי להודות זה מחמיא כשבן הזוג לעיתים מפגין רגשי קנאה ואומר לך : מעצבן אותי ההוא שם שלא מוריד ממך את העיניים . . . בפרשנות שלך הוא אומר אני  מרגיש מאויים על משהו יקר לו סוג של ביטוי אהבה כלפייך . לו היינו חיים את חיינו בשקט ושלווה מתמשכים במעין מערכת יחסים יוניפי"לית שכזו ללא כל איום היה עלול להיווצר חוסר עיניין מרדים בשמירה  עד להיווצרותו של סדק שיעמום  במערכת היחסים .ולכן , הקנאה  כתוצאה מאיום ממשי או מדומיין  מזכירה לנו עד כמה אנו חשובים ובעלי ערך בעיני בני הזוג ,היא מחזקת את הביטחון בקשר הזוגי ושומרת אם לא מעוררת את התשוקה בין בני הזוג .    

עד כאן החלק הנעים של הקנאה , קנאה כאמור נתפסת בדרך כלל כמילה שלילית אצל רובנו והסיבה כמובן מתבססת על הסיפורים שאנו שומעים לא מעט על קנאה כפייתית , שמביאה אותנו לחוסר ביטחון החל מהצבת מקעבים ועד אלימות קשה כדי "לחנך" את בן הזוג הסורר , רוב בני האדם שייקלעו למצבי קנאה יוכלו  להתמודד עם התחושה הבעיה אצל אלו שהתחושת הקנאה סוחפת ומשתלטת על התנהגותם עד כדי קנאה כפייתית . מי מאיתנו לא זוכר את סצנת בישול הארנב של ביתו של האהוב ( ע"י המאהבת ) בסרט " חיזור גורלי " ?

את ל' פגשתי אחרי שקיבלה הצעת נישואים והיא "חששה מהתחיייבות לכל החיים " במהלך השיחות היא תיארה בן זוג אוהב ומפנק "שאוהב אותה יותר ממה שהיא אותו " כיוון שהוא מוותר על הכל למענה , באחד הריבים כששביקשה להיפרד איים שישים קץ לחיוו ויידאג שידעו שהיא הסיבה כך , הם חזרו לאחר לאחר תחינות וסליחות והוא הבטיח להשתנות . . . "אתם מבלים עם חברים שלך ? אני שאלתי ,  פחות , הם ילדותיים בעיניו השיבה , והודעות בנייד הוא בודק ? רק אם אני לידו והוסיפה שהוא לוחץ שתנתק את חשבון הפייסבוק שלה כיוון שיש שם "עיניינים" לו יש פייסבוק ? כן אבל רק בשביל המשחקים . . אם כך איך את רואה את השינוי שלו בא לידי ביטוי במערכת היחסים ? כמובן , שהיא הבינה שמערכת היחסים הזו לא עומדת להשתנות  לעולם והחשש הקייםהוא מפני אותו בן זוג ולא מנושא ההתחייבות כפי שסברה בתחילה .

לסיכומו של דבר . . .

קנאה היא רגש נורמאלי שכולנו חשים בסיטואציות שונות אך שיודעים לשלוט בו , יש בה כדי להוסיף תיבול למערכת היחסים כל עוד היא ממותנת וסבירה .

 

" אני שבוי שבור של תלות בקרב האהבה , האם תשחררי אותי מכלא הקנאה" ( קנאה / אביב גפן )

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY