דגשים בתכנון ירוק של בית פרטי

ירוק הוא ללא ספק צבע אופנתי בימינו גם כשזה מגיע לבנייה פרטית. לפניכם מספר דגשים בסיסיים שיסייעו בתכנון ובבנייה נכונה, חכמה וחסכונית של בית ירוק.

כולם מסביבכם מפארים את החשיבות והיתרונות של בנייה ירוקה. אכן, האפשרויות הקיימות כיום רבות ומגוונות, אך בפועל לא כל מה שירוק באמת נחוץ או כדאי. בנוסף, כמו בבניה קונבנציונאלית גם בבניה אקולוגית יש צורך בתכנון מקצועי של ביתכם, וזאת עם גורם מנוסה ומומלץ בתחום כמו משרד האדריכלים רוזנצויג-גופר. כלומר, משרד שיתכנן לכם בית באמת ירוק, יעיל וחסכוני בהתאם לתנאי הסביבה, לצרכים האישיים ולהגדרות התקציב של הפרויקט.

הכל מתחיל בבחירת מגרש

בחירה נכונה של מגרש בגישה ירוקה היא הרבה יותר מאשר התחשבות בערך הקרקע ומאפייני השכנים. כאן יש חשיבות רבה גם למיקום המגרש, גודלו, צורתו, סוג הקרקע שלו ובאם יש בו שיפוע ולאיזה כיוון הוא פונה. גם למאפייני סביבתו הקרובה של המגרש יש השפעה ישירה על אפשרויות התכנון האקולוגי ועל איכות חייכם. כך למשל, כדאי שלא לרכוש שטח צמוד לקו מתח גבוה או בצמוד למבנים רבי קומות. מנגד, קרבה לשטחים פתוחים וירוקים מגדילה את המקורות הטבעיים שפועלים לטובתכם כמו בריזה או אור טבעי.

צורת הבית וכיווני העמדתו

בבנייה ירוקה אין זה מספיק לתכנן וליצור מבנה יפה ומרשים. לצורת המבנה והכיוון שבו מעמידים אותו יש השפעה ישירה על קשת רחבה של היבטים סביבתיים, כדוגמת ניצול יעיל של אנרגיית השמש, אוורור ואור טבעי, וכן ניצול אופטימאלי של מי נגר עיליים עבור צרכי השקיה והחדרה למי תהום תוך מזעור עבודות עפר נחוצות. בנוסף, תכנון ירוק לוקח בחשבון את מאפייני דיירי הבית, אורחות חייהם וצרכיהם המיוחדים. דוגמה לכך היא ראיה רחבה וארוכת טווח החושבת מחוץ לקופסא ולהגדרות מקובעות, למשל על ידי שינוי מעמדו ותפקידו של הסלון בבית.

בידוד זו מילת המפתח

מילה נרדפת לתכנון ובנייה ירוקה היא בידוד. אחד הכלים המרכזיים להתייעלות וחסכון אנרגטי הינו בידוד תרמי ואקוסטי איכותי ונכון, ולצורך כך, יש לקחת בחשבון את כל מעטפת המבנה לרבות קירות, רצפה, גג ומפתחים. כך למשל, ניתן לשפר את שמירת הטמפרטורה בבית על ידי בידוד גשרי קור בגג ובקירות, שימוש בזגוגיות כפולות לחלונות, ניצול יעיל של מסה תרמית, או בידוד של צנרת המים החמים.

חסכון אנרגטי באמצעים ירוקים

האמת היא שעבור אנשים רבים הסיבה העיקרית להעדפת בנייה ירוקה היא לאו דווקא אידיאולוגית, אלא נובעת מהרצון להוזיל את עלויות הצריכה האנרגטית. דוגמא לאמצעי אנרגטי חסכוני וירוק הם פאנלים סולאריים, טכנולוגיה החוסכת באופן משמעותי בצריכת החשמל בזכות ניצול אנרגיית השמש שיש לנו בשפע בישראל. לאחר ההשקעה בהתקנתם, הפאנלים דורשים תחזוקה שוטפת מועטה.

מה מגדיר חומר גלם כירוק

גורם נוסף בעל חשיבות אקולוגית, המשפיע על חיסכון אנרגטי, איכות החיים ובריאות, הינו חומרי גלם שאינם מסכנים או מזהמים את הסביבה בעת הפקתם או השימוש בהם. אלו יכולים להיות חומרים טבעיים כמו עץ ואבן, חומרים ממוחזרים, חומרי בנייה מקומיים שלא היה צורך לשנע אותם, וכן חומרים שאינם מתכלים או בעלי אורך חיים ממושך. בכל מקרה, כשאומרים לכם על חומר בניה שהוא ירוק כדאי שתבינו את הסיבה לתואר הזה, ואם היא מתאימה לצרכים ולרצונות שלכם.

למידע ופרטים נוספים פנו למשרד רוזנצויג-גופר – אדריכלות וסביבה, בטלפון 04-9870833  או במייל [email protected]

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY