"אין סיכוי להסדרי קבע עם פלסטינאים בטווח הקרוב"

כך אמר שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה "בוגי" יעלון שהתארח השבוע בכנס לציון 50 שנים למלחמת ששת הימים שנערך היום באקדמית גליל מערבי וחשף את תובנותיו מהמלחמה ההיא

בוגי יעלון בכנס

דברים נוספים אמר שם השר ולא היה משעמם לרגע.

על הסדר מדיני עם הפלסטינים אמר  "אחת המסקנות שלי, אולי היא תראה עגומה, אבל אין סיכוי להסדרי קבע עם פלסטינאים בטווח הקרוב. והיום שמדברים על ימין, שמאל בישראל – זה לב העניין. הלכתי לפוליטיקה בגלל הסכסוך הישראלי פלסטיני. הבנתי שאנחנו בתהליך של הונאה עצמית ואומר את זה מי שתמך באוסלו ומקדש חיי אדם יותר מאדמה, הגעתי למסקנה שעדיין אצל הפלסטינאים לא נוצר קיר הברזל. שם עדיין מחנכים את הילדים שכל פלסטין מהים עד לנהר היא שלנו. גדלתי בשכונה של מפא"י עם עיתון דבר בבית, שאלו אותי למה עברתי, זו הייתה הסיבה."

"רבין כבר באוקטובר 1995 אמר שאין חזרה לגבולות 67. הוא מבין שאלו גבולות מפתים לתקוף אותנו אבל תשאלו בארבע עיניים את המלך עבדאללה את מי הוא מעדיף את הפלסטינים על הירדן או את הישראלים התשובה היא מאוד ברורה, כך גם א-סיסי בעקבות נסיונו מהעובדה שאין ישראלים בין חמאסטן לבין מצרים. לכן אני מבכה את הדיון הפוליטי הלא רלוונטי בין ימין לשמאל. אני לא מזדהה עם הימין הקיצוני ולא עם אלה שחושבים שאפשר להביא שלום עכשיו."

מה הפתרון שהוא מציע לסכסוך עם הפלסטינים?

 "אני לא רואה הסדר קבע בטווח הנראה לעין אבל אני לא רוצה לשלוט בפלסטינים. אני רוצה לחזק את ההפרדות הפוליטית שקיימת. אני לא רוצה להתיישב על כל גבעה לספח שטחי C. אני לא רוצה מדינה דו- לאומית, אני רוצה לחזק את ההיפרדות לכיוון של אוטנומיה! הפלסטינאים תלויים בנו כמו תאומים סיאמיים. הם תלויים בנו לתעסוקה, כלכלה ובטחון. בקבינט, בשיא הדקירות היה ויכוח: אמרו בוא נחנוק אותם. אמרתי סליחה, 60,000 עובדים שאנחנו נתנו להם אישורים ועוד רבים מאלה שאין להם אישורים, עשרות אלפים עובדים בהתיישבות ובתעשייה ביהודה ושומרון, כל אלה לא פגעו ביהודים. מה יקרה אם נחנוק אותם?! צריך לדאוג שיהיו להם עוד אישורים ושיעברו בדיקות ביטחוניות.

אני לא מדבר על פתרון קבע אלא על תהליך שנתקדם בו עד שגם אצלם יקום משהו שיבין שאנחנו כאן לנצח. זה קיר הברזל וזה סוף המערכה.

על הפעלת הכוח בעזה- "שמעתי את שר הביטחון הנוכחי אומר, 'בפעם הבאה נגייס את כל המילואים ונכניס אותם לעזה ונגמור את זה אחת ולתמיד' שילמד את התוכניות האופרטיביות. אין מקום לכל המילואים האלה"

על ההצעה לחסול את החמאס במסגרת הדיונים בקבינט – "איך מגדירים ניצחון בעימות שאפשר להפריח בו סיסמאות אבל צריך שהצד השני יספוג מכה קשה קשה קשה בשביל להרחיק את העימות הבא?! עבורי ההישג הנדרש מול החמאס זה שהוא יקבל את הפסקת האש בתנאים שלנו ללא הישג! אבל יש כאלה שעושים בקבינט פוליטיקה ומוצאים סיסמאות כמו "אני בעד לחסל את החמאס" בעידן הפייסבוק מקבלים על זה הרבה לייקים. לך תסביר להם על המורכבות של לכבוש את עזה. כמה מיליארדים צריך להשקיע רק בלשקם את ההריסות וגיוס יחידות הביטחון לפעילות שוטפת.

לסיום, כיוון יעלון את הביקורת לראש כאשר הלין על אובדן המנהיגות ואובדן הדרך: "יש תהליך של הקצנה אצלנו בציבור. עליה של זרמים משיחיים שתופסים את האירוע (הניצחון בששת הימים) במונחים דתיים משיחיים ומתעלמים מלא מעט שיקולים של ריאל פוליטיק. זה משפיע בצורה כזו או אחרת גם על מדיניות הממשלה. בעידן כזה נדרשת מנהיגות. כזו שמנווטת לא על פי לחצים או על פי שיח של דלגיטמציה של מי שחושב אחרת שלא משנה אם הוא ערבי או יהודי או תקשורת או בית משפט עליון. אותו שיח שמגדיר את כל מי שמבקרים או לא "איתנו" כעוינים או סמולנים. גם אני "סמולן" היום, ברשת. בזה יש סכנה ואני קושר את זה למנהיגות. בסוף זה מבחן מנהיגות שמגיע לראש שצריך להחליט איפה שמים קווים אדומים לזרמים קיצוניים שמרימים יד על שלטון החוק, שמלבים שיח של שנאה."

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY