השביל של שרון – מתחיל קרוב לבית

שרון מטיילת
שרון מטיילת

 

את הגנים הבאהיים כולכם מכירים כטיול בחיפה, אבל בעיר הכרמל יש לא מעט פנינות חמד לטייל בהן. מדי שבוע מדריכת הטיולים, שרון כהן, לוקחת אתכם לטיול והפעם, לטיול ליד הבית

היי, אני שרון, אמא של שני ומאיה, ניצולת הייטק. פתאום, באמצע החיים (או ברבע – תלוי מי סופר), בלי להאשים אף אחד ובטח שלא את גיל 40, החלטתי ללכת בשביל משלי. שביל שנדמה שסומן בליבי, כמו שבילי ישראל, בצבעים ברורים והוביל אותי ללכת בו באהבה והמון מוטיבציה ולהיות למורת דרך. בשבילי להפוך אהבה למקצוע זה חלום ואבא מפרגן ומשפחה אוהבת הם קרקע טובה להגשמת חלומות. יש כל כך הרבה מה לראות וכל כך הרבה מה ללמוד על הארץ הקטנטונת שלנו. אני אוהבת את הארץ שלי כי היא שלי, היא לא מושלמת אבל היא נהדרת.

לטיול הראשון שלנו יחד החלטתי להישאר קרוב לבית ולבקר בכמה מקומות קדושים בחיפה. מוכרים יותר או נחבאים מעין.

יהודים, נוצרים ומוסלמים חיים כאן יחדיו אבל לא רק. כמה מאיתנו יודעים מי הם האחמדים? היכן הם נמצאים? איך נראה המסגד שלהם? כמה מאיתנו שמו לב למתחם כנסיה שנמצא ברחוב פל"ים 10? רובנו ביקרנו בגנים הבהאים בחיפה, כמה מאיתנו באמת יודעים מי הם?

מסגד האחמדים בכבביר. האחמדיה הוא זרם מוסלמי, מקורומסגד כבבירבהודו במאה ה-19 , האחמדיה מאמינה בקוראן אך לא בחדית' (התורה שבע"פ של האיסלאם). האחמדים נחשבים לכופרים בעיני המוסלמים שכן באיסלאם מוחמד נחשב לחותם הנביאים בעוד שהאחמדים מאמינים שאללה הטיל על מירזא ע'ולאם אחמד אל-קאדיאני  לחדש את פני הדת. האחמדיה שוללת באופן מוחלט אלימות במסגרת הג'יהאד ומאמינה כי הג'יהאד היא מלחמה בין היצר הטוב ליצר הרע (כל אחד מנהל מלחמת ג'יהאד עם עצמו, לא עם אחרים). זהו מקום מושבם היחיד במדינת ישראל. ביקור במסגד המתומן (עפ"י מתכונת כיפת הסלע) על שני צריחיו דורש תאום מראש. בימים אלו של מתח ואיבה זה בדיוק המקום להכיר צד אחר, מתון ונעים. לפני כ-20 שנה נחשפתי לאחמדים בזכות קולגה אחמדי, לולא הוא, כנראה שהייתי יודעת שיש אחמדים אבל לא הייתי יודעת מי הם באמת.

מסגד האחמדים: טלפון לתאום והסבר בטלפון 04-83850002.

בית החסד. ברחוב פל"ים 10, בעיר התחתית, בין P1190226_-_כהגג_של_בית_החסד_על_רקע_בית_ציםההמולה של קריית הממשלה, ביטוח לאומי ובתי המשפט, מוסתר מהעין, קיים מתחם מרשים ביופיו הכולל כנסיה יוונית קתולית בשם "א-סיידה" (שמשמעותו בערבית "גברתנו") ומבנים נוספים המשמשים כמוסד שיקומי לאסירים משוחררים בני כל הדתות (עמותת החסד ע"ש כמיל שחאדה ז"ל). ראשיתו של המבנה מתקופתו של דאהר אל-עומר (המאה ה-18). כיום הכנסייה משמשת לאירועים, קונצרטים וביקורים. בחצר המתחם תצוגה של כלי עבודה חקלאיים מתקופות שונות. בתוך הכניסה קריפטה (מערת קבורה), פסיפסים ואיקונות. קשה להאמין שאיש אחד, כמיל שחאדה ז"ל הצליח לשקם חורבה מלאה בפסולת למקום המטופח הזה.   כל כך נגיש, כל כך קרוב וכל כך יפה וכמעט אף אחד לא מכיר. כשנכנסתי למקום הייתי המומה, שנים עבדתי בעיר התחתית, שנים עברתי מטרים בודדים מהמקום כל יום ולא ידעתי….

כנסיית בית החסד: טלפון לתאום    04-8666235    

הגנים הבהאים.  אז מי הם הבהאים? ומדוע חיפה באהייםהמקום השני ולא הראשון בחשיבותו לבהאים?  זוהי דת מונותיאיסטית עצמאית שנוסדה במאה ה-19 בפרס, המבשר ה"באב" סייד עלי מוחמד הוצא להורג באיראן בגין כפירה באסלאם, עצמותיו הועלו לקבורה בחיפה ע"י בנו כ-60 שנה לאחר מותו. למרות שבחיפה נמצא קבר הבאב (המקדש שהוא בעצם מאוזוליאום), המרכז האדמיניסטרטיבי של הבהאים, הארכיון הבינלאומי ומושב בית הצדק העולמי,  המקום הקדוש ביותר לבהאים נמצא בעכו שם חי, נכלא, מת ונקבר הבהאא' אוללה – הנביא שכתב את כתבי הקודש של הבהאים. הבהאים מאמינים שקיים אל אחד החושף את רצונו ע"י נביאים שהם שליחי האל (משה, בודהה, מוחמד, קרישנה, ישוע, זרתוסטרא והבאב) כשהבהאא' אוללה הוא האחרון שבהם. דוגלים בשוויון, בשלום עולמי, התקדמות מדעית והתנהגות מוסרית. המספר 9 והמספר 19 מקודשים לבהאים (9 טרסות מעל מקדש הבאב ו- 9 טרסות מתחתיו). השנה הבהאית מורכבת מ-19 חודשים בני 19 ימים. ארבעה או חמישה ימים נוספים נקבעו בין החודש ה-18 וה-19 בסוף פברואר כדי להשלים את שנת השמש, ואלה מכונים "איאם-אי הא".. ראש השנה נחגג ביום בו שעות האור ושעות החושך שוות ב-21 למרץ (אמרנו שוויון לא?). מודה, הייתי מספר פעמים בגנים הבהאים תמיד התלהבתי מהיופי והטיפוח, אחרי שלמדתי אודות הבהאים אני שמה לב ליותר פרטים, סימטריה, שילוב בין מזרח ומערב, חשיבות למספרים הקדושים בעיצוב והרמוניה, כל הדברים האלה משקפים את האמונה הבהאית.

מידע על שעות הביקור וסיורים מודרכים ניתן למצוא באתר הגנים הבהאים:

http://www.ganbahai.org.il/he/haifa

אז מה בפרק הבא על חיפה? ניגע בשאלה למי "שייך" אליהו הנביא? מי מקדש אותו והיכן בחיפה?

 

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY