עמותת צלול שיגרה מכתב למנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה ישראל דנציגר בדרישה להכריז באופן פומבי על סגירת מיכל האמוניה במפרץ חיפה לכשיוקם מפעל האמוניה במישור רותם. עוד דרשה פרסום פומבי של התאריכים שבהם יושלם המפעל החדש. "על מדינת ישראל להפסיק לזרות חול בעיני הציבור ולהלעיט את התקשורת בהודעות לעיתונות שאין בינן לבין סגירת המיכל דבר", אומרים בעמותה.

במכתב החריף שנשלח הוזכר כי בימים אלו במלאת שנה להודעה על פרסום המכרז להקמת מפעל ליצור אמוניה במישור רותם, פרסם המשרד הודעה לפיה "שיפר" את תנאי המכרז, בכך שהבטיח ליזמים מענק הקמהבסכום של 240 מיליון שקל וכן התחייבות לפיצוי "במקרה קיצון שיביא לסגירת המפעל" בסכום של 480 מיליון שקל. אולם במקביל שלח משרדך תשובות לשאלות היזמים, מהן עולה שהמדינה אינה מתחייבת לסגור את המיכל, אינה מתחייבת לאסור יבוא אמוניה ואינה מוכנה להתחייב לתאריך ההודעה ליזמים בדבר הזכיה במכרז., כך לטענת אנשי העמותה.

לתחושתם גם הודעתו של מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה שלמה כץ, שעם הקמת המפעל, יבטל את היתר הרעלים של המיכל היא התחיבות בעל-פה, שאף יזם לא יכול להסתמך עליה.  התנהלות זו מגבירה את החשש לפיו אין הכוונה להביא לסגירת המיכל, וכי כל המהלכים שנעשו עד כה,  נועדו למשוך זמן ולהציג מצג שווא של פעלתנות בנושא בפני בתי המשפט העליון ולהתיש את הציבור, מתוך תקווה שירפה מהמאבק.

"המשמעות היא שהסכנה המרחפת מעל ראשיהם של התושבים באזור מפרץ חיפה לא תוסר", אומר דובר העמותה רונן בודוני, "בעבר מנהל מחוז צפון של המשרד אמר שכאשר יקום המפעל בנגב, ובתום תקופת הרצה שתוודא שהכל עובד, הוא יבטל את היתר הרעלים של המיכל בחיפה.  אמירה בע"פ אינה מספיקה מבחינתנו, וגם אינה מספיקה מבחינת היזמים. הם רוצים התחייבות בכתב לסגירת המיכל (או ביטול היתר הרעלים שלו). בלי התחייבות כתובה שכזו, לא בטוח שהם ירצו להתקדם ולהציע הצעות במכרז".

לטענתו, מאחר שהמדינה אינה מתחייבת לסגור את מיכל האמוניה, יזמים המתמודדים במכרז מביעים חשש שמא הוא יצא לפועל, ושמא באמת ניתן יהיה להתקדם עם התוכנית להקים את המפעל בלו"ז שהובטח. הסיבה היא שכל עוד חיפה כימיקלים, שהיא הלקוחה הגדולה ביותר של אמוניה בישראל, אינה מתחייבת להפסיק את יבוא האמוניה באוניות (שממלאות את המיכל בכל חודש), אין ליזמים תמריץ כלכלי להשקיע את המשאבים הרבים בהקמת מפעל. למעשה היזמים חוששים שהלקוחה הגדולה ביותר של המוצר שהם צפויים לייצר לא תרצה לקנות אותו מהם, או לחילופין תשתמש באופציה של יבוא האמוניה באוניות כדי לנהל אותם מו"מ קשוח על מחיר המוצר, והם יאלצו למכור אותו במחיר נמוך יותר. במצב שכזה, כאמור, היזמים לא ימהרו להתחייב להתמודד במכרז וספק אם ההבטחות של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, לסיים להקים את המפעל ב-2021 יתממשו.

מאיה יעקבס, מנכ"ל צלול מוסיפה : "על המדינה להתחייב באופן פומבי שהקמת המפעל בנגב משמעה סגירת המיכל המסוכן והמיושן במפרץ חיפה. ללא התחייבות כזו, כל שאר המהלכים שעושה המשרד להגנת הסביבה ייחשבו כהמשך גרירת הרגליים המאפיינת את טיפולה של הממשלה בנושא זה, עד כה, שמאחוריה התנערות מההבטחה".

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY