כשבועיים לאחר שכל המדינה הזדעזעה, פרקליטות מחוז חיפה  הגישה היום, ראשון  לבית המשפט המחוזי כתב אישום  כנגד ארבעה נאשמים עובדי בית האבות "כיפת הזהב" שבחיפה בגין ריבוי עבירות של התעללות בחסר ישע כנגד כל הנאשמים, עברות תקיפה שונות, עבירות איומים ועבירת חובת דיווח

אלו הם הנאשמים: חוסאם אבו אחמד בן 50 מנצרת, אנדריי קייס בן 49 ופיטר גוסקוב בן 26, מחיפה, שעבדו במחלקה כמטפלים ואחות אחראית במחלקה הסיעודית – אינסה  שניידר בת 59 מחיפה.

מעובדות כתב האישום שהוגש באמצעות עו"ד ענבל ברנסון ועו"ד בני פסקל , עולה כי  במחלקה שוהים כ-36 מטופלים, המוגבלים מבחינה קוגניטיבית ו/או פיזית, חלקם הגדול בעלי קשיי תקשורת ניכרים,  רובם קשישים, שאינם יכולים לדאוג לצורכי מחייתם ובריאותם, והינם חסרי ישע.

הנאשמת בעלת הכשרה של אחות מוסמכת, שימשה בתפקיד של אחות אחראית במחלקה במשך כשמונה חודשים ובמסגרת תפקידה הייתה אחראית, בין היתר, לקביעת סדרי העבודה של המטפלים במהלך כל שעות היממה.

הנאשמים אחמד, קייס וגוסקוב הועסקו כמטפלים בחסרי הישע והם אינם בעלי הכשרה של אחים מוסמכים. עבודתם כללה טיפול בחסרי הישע: השכמתם, העברתם לכיסאות, ומהכיסאות למיטה, רחצת המטופלים הזקוקים לעזרה, החלפת טיטולים ועוד.

מעובדות כתב האישום עולה כי כל אחד מהם  תקף, במספר מקרים, והתעלל בחלק מהמטופלים במחלקה. כן נהג אחמד בעת שעבד כמטפל לילה, להתחיל בהכנת המטופלים לארוחת הבוקר עוד בשעות לילה מוקדמות, תוך שהוא מפריע להם בשנתם, ומבלי לתקשר אתם מילולית.

במקרה אחד נהג באגרסיביות כלפי מטופלת בת 84 תוך שהחליף לה טיטול ובגדים, וטלטל אותה בעודה מייבבת. במקרה אחר הוא היכה קשישה בת 92 בעודו מחליף לה בגדים בכוח, כשהיא מתייפחת וזועקת. באותו הלילה שב לחדרה, היכה אותה בבטנה ובגבה בעוצמה עשר מכות, תפס אותה בראשה וסטר לה פעמיים.

קייס מואשם כי בתאריך 11.12.16 בשעה 14:45 נכנס הנאשם לחדרו של  קשיש שביקש מהנאשם לקחת אותו לשירותים כדי לעשות את צרכיו, והנאשם השיב  כי  "אצלנו אין שירותים רק ריצפה יש", וחזר על כך. למרות תחנוניו של מ' שהנאשם יקח אותו לשירותים, סירב הנאשם לכך, והורה לו לעשות צרכיו בטיטול. הנאשם עשה זאת אף שבמחלקה יש שירותים ומתפקידו של הנאשם לקחת לשירותים את המטופלים המבקשים זאת.

במועד נוסף שאינו ידוע למאשימה, השכיב הנאשם את הקשיש במיטה ובתגובה לדבריו של הקשיש ששאל אותו אם הוא לא רוצה להכיר אותו ענה  "אני לא רוצה להכיר אותך.. בשבילי אתה סתם בנאדם, בנאדם זבל..". בהמשך התקרב הנאשם לעברו של הקשיש ונופף באגרופו לכיוון פניו באופן מאיים, בכוונה להפחידו או להקניטו.

בתאריך 15.12.16 בשעה 05:53 נכנס הנאשם לחדרה של א', ניגש לעברה והחל מחליף לה טיטול תוך שהוא מסובב אותה מצד לצד. כשא' ניסתה להתנגד באמצעות ידה,   הצמיד הנאשם את ברכו, בחוזקה, לחזה של א' תוך שהוא נשען עם מלוא כובד משקלו על פלג גופה העליון וידיה, באופן שמנע ממנה תזוזה. הנאשם המשיך להלביש את א' תוך שהיא מייבבת וצועקת, בתגובה לכך היכה אותה הנאשם במכה חזקה בראשה.

 

גוסקוב, שעבד כחמש שנים במחלקה, מואשם גם הוא בהתעללות בחסר ישע ובתקיפה בנסיבות מחמירות. לפי כתב האישום הוא סטר לקשישה בת 84, איים עליה באגרופים והקניט אותה.

שניידר  עבדה כאחות בבית האבות במשך תשע שנים, ובמשך כשמונה חודשים ועד ליום מעצרה, היא הייתה האחות האחראית של המחלקה ובכלליות מואשמת כי ידעה על המקרים והרשתה שהם יקרו. היא הייתה מודעת לכך שבעקבות הנחיותיה, חלק מהמטופלים הושכמו לקום בשעות המאוחרות של הלילה, ובמקום לישון במיטתם, שהו שעות ארוכות במקומות שונים במחלקה, עד להגשת ארוחת הבוקר, כשהם ישובים בכיסאות גלגלים כל זאת באופן המסב להם אי נוחות ופוגע בכבודם.

הנאשמת, מתוקף תפקידה, הייתה אחראית להגבלת תנועתם של חלק מהמטופלים על ידי השחלת מקל בשני הגלגלים הקדמיים של כיסאות הגלגלים, לפרקי זמן ממושכים, כמתואר בסעיף 7 למבוא, ביודעה על נוהג נפסד זה שהסב למטופלים אי נוחות ופגע בכבודם,  ומאחר שלא הורתה למטפלים לחדול מכך.

כך למשל היא הורתה למטפלים לקשור  את  פ' למיטתו, למשך שעות ארוכות, מדי יום, על פני תקופה של כחודש וחצי, זאת תוך פגיעה קשה באיכות חייו ובכבודו . הנאשמת הורתה כך , תוך הפרת נהלי משרד הבריאות . היא מואשמת בהתעללות בחסר ישע ובחובת דיווח.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY