בערב יום הזכרון: אירוע ישראלי פלסטיני משותף בחיפה

מבין הטקסים הממלכתיים שיתקיימו היום, יתקיים בחיפה לראשונה גם אירוע שונה למדי : "אלטרנראטיב" – מפגש אלטרנטיבה יהודית-ערבית פלסטינית-ישראלית על עבר משותף למען עתיד של שלום ושוויון'. "קיבלנו גם תגובות שליליות אבל הרגשנו שדווקא עכשיו הערב הזה מתאים לשני הצדדים הישראלי והפלסטיני. שיהודים וערבים יפגשו יחד ", אומר אחד המארגנים

"דווקא במציאות מפרידה ובימים אלו שהם רגישים לשני הצדדים רצינו לייצר מפגש יהודי ערבי , להתעקש להיות יחד ולתת מקום לנרטיבים שונים ", כך מסביר איתמר פיגנבאום מיוזמי האירוע ופעיל בארגון "לוחמים לשלום" את הרעיון שמאחורי אירוע אלטרנראטיב- אלטרנטיבה יהודית-ערבית פלסטינית-ישראלית שיתקיים בערב יום הזיכרון בחיפה. המפגש הוא יוזמה של מכון אמיל תומא ללימודים פלסטיניים וישראליים בחיפה ביחד עם תנועות לוחמים לשלום ועומדים ביחד המעגל החיפאי.
"הרעיון הוא לנסות להתעקש לא להישאר רק במקום זה של ההתכנסות פנימה של 'אנחנו יהודים והם ערבים', אלא דווקא בימים האלה ועם הפער שכל אחד נמצא בתוך הכאב שלו, למצוא שעה וחצי שאנחנו כן נפגשים יחד. אלו לא נרטיבים שהם לבד, חשוב להתעקש קודם כל להיות ביחד ובמודעות, לתת מקום למצוא שעה וחצי של להרים את הראש מעל המים ולהסתכל על התמונה הכוללת".
– שמה היא אומרת בעצם ?
"להכיר בעובדה שיש פה נרטיבים מאוד חזקים שהם מנוגדים וגורמים להיפרדות וכן להרים את הראש מעל המים ולהיזכר שרק פעולה משותפת יהודית ערבית היא הדרך שבה אנחנו מוצאים שיוויון ומציאות דמוקרטית בין העמים".
הערב שמוגדר על ידי המארגנים כ"מפגש על עבר משותף ומדמם, למען עתיד של שלום ושוויון", יתקיים ביום ראשון בערב, 30/4/2017 במכון אמיל תומא, רח' לוחמי הגטאות 27, חיפה, בשעה 21:00 בחלקו הראשון ערב ישתתפו אברהם בורג, יו"ר הכנסת לשעבר, הודא אבו ערקוב, פעילת שלום והסופר מוחמד עלי טהא והחלק השני יכלול פאנל שבו ינסו המשתתפים לצפות את פני העתיד ומה ניתן לעשות כדי לקרב בין העמים.
– היה לכם איזה חשש מתגובות שיתנגדו לאירוע ספציפית ביום הזה ?
"לגמרי, משני הצדדים , והגיעו גם תגובות כאלו. כל אחד מהרגישות והכאב שלו משני הצדדים ואני אפילו אגיד שאני חושב שהרבה מהמחשבות והשיחה הפנימית הם לשאול את עצמנו איך ומה עושים . לא חשבנו לוותר על האירוע אבל כן היה תהליך שהרגשנו והגענו לנקודה שהערב הזה מבחינת מה שהוא מכיל הוא רלבנטי ומתאים עם כל הרגישויות לשני הצדדים גם לרגישות הפלסטינית בתאריך הזה וגם ליהודית . רוב העבודה והמאמץ היו במקום הזה".

החלק השני של הערב הוא פאנל קצר שצופה אל פני העתיד ושואל מה ניתן לעשות ,"אחרי שבתחילת הערב נותנים מקום לנרטיבים- לדוברים הראשיים החלק השני יסתכל לעתיד וסך הכל אני חושב שהמצד שלי היהודי ביום הזכרון וכל הטקסים יש כמיהה ורצון לשלום, שבשנה הבאה לא יתווספו הרוגים וזה נכון גם לעם השני אבל בשביל זה צריך להסתכל קדימה מה עושם, מה צריך לעשות ואני חושב שהמקום שלנו הוא סביב הנושא של הפעולה היהודית ערבית המשותפת".
– נשמע שאתם עדיין מאמינים שיהיה יותר טוב
"כן, התקווה שלנו מגיעה מזה שכולנו מעורבים בפעולה יהודית ערבית משותפת וזה המקום לתקן ואם הדרך נכונה נגיע למקום הנכון . זה לא פשוט אבל זה מקור התקווה".

1 COMMENT

LEAVE A REPLY