ברגע האחרון נמנעה שביתה בבית הספר בשכונת אחוזה והוסכם על מתווה לשלושה חודשים "כל האופציות פתוחות" אומר יו"ר ועד ההורים. מעדויות ומכתבים שהגיעו למערכת עולה דפוס התנהגות בעייתי של המנהלת גילה דור "ילדים ננעלו בשירותים וחוו אלימות" מספרת אימא לתלמיד. מכתב אנונימי שנכתב ע"י חלק מהמורים מתריע על "התנהגות מבישה" של המנהלת ורומז על ניסיונות הפחדה וטיוח. משרד החינוך בתגובה: "נמשיך לפקח ולעקוב אחר יישום ההחלטות שהתקבלו"

ההכנות לפתיחת שנת הלימודים בבית הספר היסודי 'זיכרון יוסף' בעיצומן – ימי הערכות, קישוטים ותיקונים אחרונים אך זהו מראה מטעה שכן מתחת לפני השטח הרוחות סוערות. הכל החל לפני כשנתיים אז התחלפה המנהלת שהייתה ובמקומה נכנסה גילה דור שניהלה לפני כן בית ספר בטירת הכרמל "גם שם הבנתי שלא היו מרוצים מהתנהלותה" מספר אימא לתלמיד בבית הספר שמעוניינת לשמור על עילום שם. בשנתיים אלו חווה בית הספר טלטלה "הצטברו בידינו עשרות רבות של תלונות" כותב יו"ר ועד ההורים יובל רפפורט במכתב שנשלח למנכ"ל משרד החינוך "המשותף לכל הדברים" טוען רפפורט "היו כשלים בטיפול במשברים, חוסר שקיפות מול ההורים והימנעות מאכיפה של תקנון בית הספר". מעדויות של ההורים עולה כי היה חשש לפגיעה המידות בכל הקשור למבחני המיצ"ב "יש מורות שהתלוננו עליהם שהם עזרו במבחני המיצ"ב וכי המנהלת תתלונן עליהם אם הם יצאו כנגדה בריש גלי" אלו דברים שנכתבו במכתב אנונימי שנשלח לכאורה בידי מספר מורים שהגיע לידי המערכת. בשיחה אם אם לילד בבית הספר מצטייר תמונה של חוסר אמון בכישוריה של המנהלת דור "התחושה שלי כהורה" היא אומרת "שאין אג'נדה ניהולית וחוסר מנהיגות ובעיקר התנהלות שנעה ממשבר למשבר". במהלך השנתיים ולאחר טענות חוזרות ונשנות של ההורים הוצמדו לבית הספר יועצים שונים "חלק מהמתווה מסמיך הרבה אחראים על תחומים בבית הספר כך שאם יקרה משהו המנהלת תוכל 'להפיל' את זה על האחראי כך שלמעשה זה רק למשוך עוד ועוד זמן והתחושה שלנו כהורים היא שאין יד מכוונת ויש קצר בכל הקשור לתקשורת עם ההורים. אנחנו היינו מצפים כשיש משבר אמון אז המנהלת תכנס את ההורים ותדון איתם על כך".

על איזה מקרי אלימות מדובר ?

"היו מקרי אלימות שטויחו וגם ההסתכלות היא בצורה צרה ולא כהזדמנות חינוכית לפתוח את העניין להבין מה קרה ולהציף את זה. היו ילדים שטענו שנעלו אותם בשירותים והיה אפילו מקרה של אימא שהתלוננה שהילד שלה ככל הנראה סבל מהצקות בשירותים ושום דבר לא נעשה בנדון".

בשיחה עם יובל רפופורט יו"ר ועד ההורים הוא מפרט את הרקע למשבר "במהלך הקיץ היינו בסוג של מאבק כדי לשנות את המצב בבית הספר ביחד עם כלל ציבור ההורים. זה התחיל באסיפת הורים מאוד גדולה שקיימנו בתחילת הקיץ בה ההורים הביעו את מחאתם על מה שקורה בבית הספר".

אימא נוספת לבן בבית הספר החליטה כמו עוד כשלושים משפחות לעזוב את המוסד החינוכי לנוכח האירועים: "כשאתה מכניס את ילדיך למקום שהאמון בו אבד" היא מספרת בשיחה "ששומר הסף שאמור לדאוג שהכל יטופל וינוהל ויקבל מענה חינוכי ופדגוגי מיטבי – לא ממלא את תפקידו זה אי שקט שלא נותן מנוח ומדאיג".

ישנה טענה שההורים מתערבים יתר על המידה ? "האחריות ההורית היא להציף ולדאוג שיש הפקת לקחים. ואילו המענה שאנו מקבלים היא מערכת שבועטת וטוענת שאתה מפריע את השקט.זאת תחושה נוראית".

בתחילת חודש יולי נשלח מכתב חריף למנכ"ל משרד החינוך "לפני כשנתיים" מסביר רפפורט בשם ההורים "מונתה מנהלת חדשה ובתקופה זאת ידע בית הספר מספר רב של אירועים בדרגות חומרה שונות, הקשורים לאלימות ולהתנהלות בית הספר". רפפורט מציין במכתבו "כי לא יעלה על הדעת לשלוח את ילדינו לבית ספר בו הם חשופים לנעילה בשירותים, להפשטה בחצר ובו ילד יכה אותם באופן יומיומי מבלי שיינקטו נגדו סנקציות".

בשיחה עמו טוען רפפורט שבמהלך התקופה הזאת "התחיל גל אלימות מאוד משמעותי שלא טופל. התחילו בעיות הן ברמה הפדגוגית ובעיות חברתיות בתוך בית הספר אלו היו מספר תופעות שהגדישו את הסאה מבחינתנו והרגשנו שאנחנו חייבים לקבל מענה".

אני הבנתי שהיו ניסיונות כאלו ואחרים לטפל בבעיות במהלך התקופה ?

"חד משמעית כן. כל הנהגת ההורים הייתה בשיח פתוח ומשתף עם הנהלת בי"ס, עיריית חיפה ומשרד החינוך. ולמעשה לא קרה שום דבר. לכן נאלצנו להחריף את המאבק שלנו כשלמעשה כל האופציות היו מונחות על השולחן כולל השבתת בית הספר. תחילה ניתן לנו סוג של פתרון. הם קראו לזה מתווה שלא היה מקובל עלינו ונדחה פה אחד ע"י הנהגת ההורים. בימים האחרונים התגייסה לטובת העניין עיריית חיפה וראוי לציין את ראש העיר וגב' סיגל ציוני חברת המועצה העיר וממלאת מקום יו"ר ועדת החינוך העירונית והם הפעילו את מלוא כובד משקלם כשההצעה שלהם הייתה סוג של תקופת מבחן שבעינינו הנהגת ההורים היא הרבה יותר משמעותית בעיקר מכיוון שהיא אומרת לנו שאנחנו מבינים שיש בעייה, אנחנו רוצים לבחון את הדברים לעומק ואז להחליט איך אנחנו מתקדמים".

זה מאוד יפה שיש ניסיונות גישור ותיווך אבל כמו שזה נראה לי זה לשים פלסטר ועוד פלסטר אז היכן מבחינתכם עובר הגבול בו אתם אומרים כלו כבר כל הקיצין ?

"האמת אנחנו כבר שם. אך אם זאת לא ניתן להתעלם מבקשה אישית של ראש העיר שמבקש שלושה חודשים ואומר 'בואו אני רוצה בראשון לדצמבר להתכנס לקבל דו"ח לראות מה קורה. בשולי הדברים אנחנו מקבלים סוג של התחלה של הבנה של משרד החינוך למרות שהם מאוד מתבצרים בעמדתם וגם צריך לומר שיכול מאוד להיות שהתהליך יצליח ואולי והדברים כן ישתנו הרי בסוף כהנהגה אין לנו כוונה או מטרה לעשות מהומות לשם מהומות אנחנו רוצים שהילדים ילמדו בבית הספר הכי שיש בחיפה כמו שבית הספר הזה תמיד היה".

מקרים של אלימות כפי שאתה מתאר הובאו לידיעת המשטרה או גורם חקירה חיצוני ?

"אני לא רוצה להכנס לעניין של משטרה זה גם לא המקום שלנו כהורים. אנחנו לא גוף חוקר. ההורים שאנחנו דברנו איתם מעלים תמונה של עשרות רבות של מקרים והם צעדו ופעלו כמו שמצופה מהם. דברו עם המחנכת, המנהלת ופנו למשרד החינוך. והתקבל מענה מאוד רפה אם בכלל".

מה קורה מבחינתכם בתום תקופת המתווה ?

"אנחנו נצטרך לראות אם יהיה כאן תהליך אמיתי ומעמיק כמו שאגב עושה רושם שמנסים. גייסו אנשי מקצוע מהשורה הראשונה ברמה העירונית ובית הספר נמצא בתשומת לב של כל המערכות ואנחנו נראה לאן זה הולך אבל וכמו שאמרתי מבחינתנו גם השבתה בהמשך היא בהחלט אופציה אנחנו לא נחווה עוד שנה כמו השנתיים האחרונות".

הבנתי שחלק מההורים חלוק בעניין קבלת המתווה חלק אף העביר את ילדיו לבתי ספר אחרים ?

"תראה זה תהליך ארוך כי במהלך השנתיים האלה הועד המוסדי והנהגת ההורים הייתה ממש כחומה בצורה לצידה של ההנהלה עד יוני למעשה שם היה קו המפנה. גם לי באופן אישי היו לא מעט שעות עם המנהלת בניסיון לפתור את המשבר. ואכן היה שינוי בגישה והרגשנו שהסאה הוגדשה בעיני חלק מההורים זה לא מצא חן זה בסדר ולגיטימי והם קבלו אגב במה מלאה להביע את דעתם והיא לא התקבלה ורוב מוחלט של ציבור ההורים תומך בעניין הזה".

אז איך האווירה בבית הספר רגע לפני פתיחת השנה ?

"אני מקווה שתהיה אווירה מאוד טובה של התרגשות .אולי בהזדמנות זאת אאחל שנה טובה ובהצלחה לתלמידים ולהורים ושנצליח כולנו".

ממשרד החינוך נמסר, כי "במהלך חופשת הקיץ נציגי המשרד, הרשות, הנהלת בית הספר וההורים קיימו מפגשים והתקבלו החלטות לשביעות רצון של כלל השותפים. הפיקוח והרשות ימשיכו לעקוב אחר יישום ההחלטות ותכנית הפעולה. אנו מאחלים שנה טובה ומוצלחת לתלמידים, צוות ההוראה וההורים".

3 COMMENTS

LEAVE A REPLY