אמנות מונגשת לעם

לפני שנים הציירת אפרת אילן החליטה לעזוב  קריירה בכלכלה וראיית חשבון ואת אזור המרכז לטובת האמנות הגליל הירוק. אחרי שביססה את הגלריה שלה בבני ברק, עכשיו היא פותחת גלריה במתחם I-WAY  שבחיפה כשהייחוד שלה הוא האפשרות לתת ציור בהתאמה אישית מוחלטת או להפוך ציור להדפס וכך לחסוך כסף רב

הגלריה של האמנית אפרת אילן שנפתחה לאחרונה במתחם  I-WAY  שבצומת קרית אתא  (בתחילת מרץ יתקיים אירוע פתיחה רשמי)  היא משב רוח רענן בנוף החיפאי, לא רק בגלל שאין לנו כאן הרבה גלריות , אם בכלל, אלא כי זו של אילן אינה גלריה רגילה שאליה נכנס אדם , מתבונן בתמונות ונאלץ להסתפק במה שרואות עיניו ולבחור ממה שיש, אם הוא אהב בכלל. אפרת אילן מציעה את ציוריה ועבודותיה בהתאמה אישית :  מי שנכנס לגלריה ורואה ציור שבו חשקה נפשו, יכול לקבל את אותו הציור אבל אחר בגדלים ובגוונים שמותאמים ללקוח, לחדר מסוים בביתו או לצבעים השולטים בו. ואם ידו אינה משגת להוציא 2,500 שקל  על ציור שזה סדר הגודל הממוצע של המחירים אצל אילן, הלקוח יכול לקבל הדפס של הציור שמחירו נע ממאות שקלים בודדים ועד 1,800 ש"ח. ההדפס, לפי התרשמותי מאלו שראיתי בגלריה, נראה טוב כמו המקור.  "אהבת את אחד הציורים ואתה צריך אותו גדול יותר כדי שיתאים לסלון? אין בעיה, אני מיישמת את מה שאתה רוצה עד לפרטים הכי קטנים בציור, בטקסטורה  או שהוא יכול להזמין הדפס  במחיר זול משמעותית", אומרת אילן.

יש לה גלריה במרכז דיזיין סנטר בבני ברק, שפעילה 15 שנים. “הבנתי שאנשים נכנסים לגלריה ומרגישים מבולבלים, לא יודעים איזה ציור נכון יותר עבורם, לכן הכשרתי את העובדים שלי לשיטת חמשת השלבים: עוברים עם הלקוח תהליך בדיקה וסינון מהתת מודע, של המיקום הרצוי לציור, הגודל, הסגנון  והצבעוניות שהוא רוצה בהתאם למחיר שהוא יכול לשלם. הוא יכול לבחור גם בין מאות ציורים שאני מציגה לו באיי פד ובאתר האינטרנט שלי".

כיצד את יכולה לשחזר מה שציירת ? הרי זו אמנות, לא מדע מדויק

"כן, אני יכולה. זה לא יוצא בול כמו הדפס אבל  יוצא קרוב… נניח שנדלקת על ציור האגרטל הזה, את יכולה להגיד שאת אוהבת אותו ורוצה כזה אבל יותר בקטן ובלי הרבה גווני חום ואני מכינה משהו לפי התיאור שלך, עד רמת שביעות רצון ואחריות מלאים. הלקוח כבר בשלב בחירת הציור מקבל את הבטחון שאין מצב שציור שהוא לא אוהב או לא מתחבר אליו  יהיה בבית שלו. אנחנו מנסים לדייק  בשלב ההזמנה כדי לא לעשות עבודה כפולה. רמת הדיוק שלנו היא 99 אחוז”.

היא בת 46, ילידת חולון ואם ל-4.  הייתה כלכלנית ורואת חשבון בעלת תואר שני במנהל עסקים, שהחליטה לעזוב הכל ובעקבות האהבה ליוחאי בעלה  והאמנות עברה לקיבוץ הזורע "ועם המעבר לצפון, שבא לי בטבעיות, כל הירוק והצ'קרות שנפתחו רציתי להפוך את התחביב למקצוע,  ציירתי לפני 15 שנה ציורים מורכבים בשמן, זה מה שהיה באופנה  אבל הבנתי שאי אפשר להתפרנס מזה”.

ויתרת על מקצוע מסודר לטובת אומנות

"למרות שאמרו שאי אפשר להתפרנס מאמנות וציירים מתו מרעב אמרתי שהשיווק הוא המפתח להצלחה, בידלתי את עצמי ישר מציירים אחרים ושאר הגלריות לעניין ההתאמה האישית שזה הצורך הכי גדול של אנשים שזיהיתי. ההתאמה מאפשרת להם להיות שבעי רצון ולהחליט מה הציור הנכון עבורם בלי להתפשר”.

את שלושת ילדיה הביאה לעולם במקביל להקמה וניהול הגלריה שלה בתל אביב,  "משפחה זה ערך עליון ולא התפשרתי ואפילו שהיה קשה ולחוץ ועמוס שילבתי ואני מאוד שמחה שלא נשארתי עם ילד או שניים רק בגלל הקריירה מה שקורה לפעמים. הילדים שלי מאוד יצירתים, חיים אמנות מיום היוולדתם".

במשך שנים הייתה "שולחת" את הלקוחות שלה לגלריה שבבני ברק, בה עובד גם בנה אדיר,  אבל הבינה שרבים מהם תושבי חיפה הקריות והסביבה וכך עלה הרעיון על פתיחת גלריה שניה במרכז I WAY. תמצאו שם ציורים על קנבס, זכוכית, מטאל פרינט (סוג של אלומיניום), פרספקט,  גודל וחומר בלתי מוגבל . הסגנון נע בין  פרחים, אורבני, אבסטרקט, אנשים, דיוקנות, טבע, פנים.

אני למשל ישר קלטתי דיוקנאות מרשימים של מרילין מונרו ולהבדיל בר רפאלי, מול ציורי אבסטרקט מלאי חיים.

אילן לא הססה לפתוח סניף  בצפון,  "אני חושבת שיש לו הרבה פוטנציאל כי אין פה גלריה שמציעה את האפשרויות שהגלריה הזו מציעה – נגישות , חניה”.היא עדיין נוסעת לגלריה במרכז, אבל יום בשבוע מקבלת קהל בגלריה הצפונית כשבשאר השבוע שירז כהן שעברה הכשרה להיות מעצבת הבית נמצאת בגלריה ועוזרת לאנשים לעצב יחד אתם את הציור שמתאים לחלל שלהם, בין אם מדובר בבית פרטי, משותף, משרדים מלונות או אולמות.

אילן אומרת כי היא זו שייסדה ומובילה את תחום ציורי האווירה למשל כד פרחים כשאפשר לצייר את הכד ללא פרחים, בכל גודל וסיגנון, “זה הרעיון של התאמה אישית, אחרי שהגעתי למסקנה שהסיכוי של אדם למצוא את הציור בגודל, צבע או בנושא ובצבעוניות שהוא רוצה הוא כמעט אפסי", היא אומרת.

אולי צריך גם להתפשר באמנות?

"ואז אנשים נכנסים לאתרי אינטרנט או לגלריות ויוצאים כי עד שמוצאים משהו שאוהבים אם בכלל…היופי של ההתאמה האישית שבעצם אני מרכיבה ציורים לאותו חלל לשניים או שלושה קירות שהם מדברים ביחד . דומים אבל שונים ועל ידי כך מאפשרת את הזרימה והחיבור הרמוניה בין החללים. למשל פינת אוכל וסלון שהם מנותקים אז הציורים מחברים בינהם. זה גם החיבור שלי לעולם של עיצוב פנים. עיצוב הפנים נהיה מאוד מינימליסטי היום, אנשים רוכשים שידות וסלונים נקיים, לבנים אין יותר קשקשת ואז מעצבים בתים ומשרדים מאוד יפים אבל חסר להם צבע וחום. הציור משלים את האווירה ויוצר את הצבע שחסר . אנשים לא יעשו וילונות עם פרחים או טפטים מקושקשים  ואז מה שנשאר להם להקפיץ את האווירה המקום היחיד זה הציורים".

היא אומרת  שהאמנות שלה לא לעשירים בלבד אלא מונגשת לעם. “ציור שלא צריך לקחת בשבילו משכנתא אתה יכול לרכוש ציור מקורי  עבודת יד במחיר נוח. האתר שלי מכירתי ואפשר לראות את הציורים שמתחילים ב300-400 שקלים. אני מאמינה במשפט 'אני לא מספיק עשיר לקנות בזול' . כשאתה קונה בגלריה זה באמת FOR GOOD . קנית משהו שעשית בהתאמה. אנחנו מפעילים גם את מבצע 'שדרגתי תרמתי' – ברגע שאתה קונה בגלריה יש לך אפשרות תמיד לתת ציור הישן אנחנו תורמים אותו לאנשים במצוקה, לבתי חולים וכדומה והלקוח מקבל הנחה ענקית  על רכישת הציור הבא. כך הוא מרגיש שהוא לא זורק את הציור אלא עושה משהו טוב".

ציור של אפרת אילן בסלון למשל
ציור של אפרת אילן בסלון למשל

בדצמבר השתתפה בתערוכת אמנות במיאמי שם הייתה הנציגה הישראלית היחידה ובאפריל היא תשתתף בתערוכה בניו יורק. היום היא גם עובדת על השקת קולקציית בגדים בשיתוף עם מעצבת וסטייליסטית במיאמי , כשציוריה יעטרו את הבגדים, למשל ג'קטים וג'ינסים.

 

היא מקיימת ביקורי בית במשרדים או בתי פרטיים , מסייעת לבעלי הבית לאתר מיקומים וגדלים נכונים למיקום הציור, איזה ציור נכון ולדבריה זה "מאה אחוז הצלחה,  אי אפשר לטעות.  את יכולה לצלם את החלל שלך באייפון ואנחנו מבצעים ללא עלות כספית את ההדמיה איך הציור יושב לך בבית , זה עוזר ללקוח  לבחור נכון כי מן הסתם לא כולם מעצבי פנים". לפרטים נוספים אפשר להכנס לעמוד הפייסבוק שלה או לאתר  http://www.efratilan.co.il/

 

3 COMMENTS

LEAVE A REPLY