חיתוך מתכת, כרסום מתכת, עיבוד שבבי – זה היי-טק או לאו-טק? בדרך כלל התשובה היא: הכי עבודה שחורה, הכי צווארון כחול, הכי לאו-טק. אבל לא כך ב'סלע מערכות מכאניות'. באותה חברה השכילו לשלב בין עובדי פס ייצור ובין עובדי היי-טק; נוסחה שהפכה את 'סלע מערכות מכאניות' לאחת המובילות בתחומה בארץ 

תשמעו סיפור מעניין: במושב אלוני הבשן שברמת הגולן מתגורר בועז אלקיים, בעל שם עולמי בתחומו, ונחשב בין גדולי בוני הגיטרות בעולם. גיטריסטים רבים ויידועי שם – כמו למשל אריק קלפטון – עמדו בסבלנות בתור, כדי שהוא יבנה להם גיטרה. כמה בסבלנות?  "הסיכום הוא שמרגע שמגיעה הזמנה יש לי שלוש שנים לסיים אותה", ענה על כך אלקיים בראיון שנתן ל'כלכליסט' לפני כשנתיים.  אלא שבפועל בשנים האחרונות, הוא עושה את זה הרבה הרבה פחות זמן. וכל זאת בזכותו של 'חולה' מוסיקה, וגיטרות בפרט, העונה לשם אלעד סלע.

סלע הוא מנכ"ל חברת 'סלע מערכות מכניות', המייצר – לפי הזמנות ייחודיות – חלקי מתכת המיועדים לחברות מהגדולות בארץ. עוד נחזור לעסוק בכך בהמשך, אך קודם לכן בואו נשאר לרגע באלוני הבשן ובייצור הגיטרות. "לפני כחמש שנים הכרתי את בועז", משתף אותנו סלע בסיפורו. "כשנחשפתי לעבודתו אמרתי לו: בוא נתחיל לשכלל את השיטות שלך. התחלתי לייצר לו כל מיני חלקים, שיאפשרו לו לבנות את הגיטרות בצורה יעילה יותר; מבלי לפגוע כי הוא זה באיכויות שלו. הקשר בינינו הלך והתהדק, ומשם התפתחנו יחד לפיתוח מוצרים נוספים ומעניינים.

כעת הזמן ללמוד קצת מי הוא אותו אלעד סלע ומה הוא עושה בחייו המקצועיים (ולא רק המקצועיים). 

# # # 

אלעד סלע (47) הוא דור שני לניהול חברת "סלע מערכות מכאניות'. את החברה הקים אביו, גבי סלע (70), לפני כ-30 שנה. כיום משמש גבי סלע כנשיא החברה. 

ההתחלה, כמו מרבית סיפורי ההתחלות, הייתה קטנה וצנועה. מפעל קטנטן, שהיה ממוקם בקריות ושבמצב כוח האדם שלו היו שלושה עובדים, שעמלו על מכונות קונבנציונאליות פשוטת בהכנת חלקים בחריטה ובכרסום. "עיקר עבודתם באותם ימים", משחזר סלע, "היה כקבלני משנה של חברת ישקר שכבר אז הייתה חברה מהחזקות בארץ ופעלה גולבאלית". 

בהמשך, כך אני למד ממנו, התפתחה החברה ועברה למשכנה הגדול והחדש במעלות.

ב-1996 השתחרר אלעד סלע משירותו הקרבי ומיד הצטרף למפעל המשפחתי. "הגעתי לחברה עם אפס הכשרה מקצועית", הוא אומר משפט שקצת מפתיע אותי. מה, אני שואל אותו, אביך לא שלח אותך בתיכון ללמוד את המקצוע, כדי להכשיר אותך לעבודה אצלו?  

"רצו, אבל לא הצליחו", הוא צוחק. "שלחו אותי ללמוד מכניקה, אבל גם משם העיפו אותי. נו, איך לומר, לא הייתי תלמיד מצטיין. כלומר, יותר מדויק – הייתי תלמיד גרוע…" 

כך או אחרת, אם מישהו חשש שהבן של הבוס יתהלך בעבדותו החדשה כנסיך, הוא טעה טעות חמורה.  אולי זה הגיל, אולי הכשרתו כלוחם בנח"ל – סלע הצעיר מתגלה במפעל כעובד חרוץ. "התחלתי לעבוד בעבודות הבסיסיות של פס הייצור", הוא אומר, "כך במשך כ-8 שנים".

במהלך השנים האלה 'סלע מערכות מכאניות' הולכת ומתפתחת הולכת וצומחת. "אחת הרכישות המשמעותיות שלנו באותה תקופה", ממשיך סלע, "הייתה מכונת ה- CNC הראשונה שלנו. זו מכונה שמתכנתים אותה והיא מייצרת חלקים. כך הפכנו להיות קבלני משנה, בכל הקשור לעיבוד שבבי. כל מי שהיה צריך חלק מתכת מסוים היה שולח לנו שרטוט ואנחנו היינו מספקים לו את החלק הזה. בעצם למה אני מדבר בלשון עבר – הרי עד היום אנו עושים זאת. אך כיום הטכנולוגיה מאפשרת שילוב של תכנון, יצור ואינטגרציה מלאה.

כלומר, אתם מייצרים מוצר ראשוני שלא היה קיים עד כה? 

 "בהחלט". 

איך זה קורה? 

"בעבר על מנת לייצר חלק ממתכת, נדרשו מומחים והעבודה התבצעה במכונות קונבנציונליות. ומאז, חלו התפתחויות טכנולוגיות דרמתיות, והגיעו לשוק מכונות מתקדמות ויקרות, מבוססות מחשב, שמבצעות את היצור ללא התערבות העובד. ככל שהטכנולוגיה התקדמה, כך גם יכולות המכונות לייצר מוצרים יותר ויותר מורכבים התפתחו".

סיפור מורכב, מכונה מורכבת, שגם עולה לא מעט כסף. "העלות כל מכונה כזו מתחיל במאות אלפי דולרים", משתף סלע. 

מה שמסביר אולי את הנתונים המעניינים הבאים ששמעתי ממנו: "יש בארץ אלפי יצרנים שעוסקים בכך, אבל רק מאות מהם בסדר גודל בינוני ורק כעשרה מהם בסדר גודל משמעותי וגדול". 

וסלע מערכות מכאניות, אם עדיין לא הבנתם, שייכת לקטגוריה של הגדולים והמשמעותיים ביותר בקרב תעשייה זו בישראל. 

חוץ מזה שיש לכם את המכונות היקרות והטובות בעולם, מהם עוד יתרונות יחסיים שלכם אל מול המתחרים? 

"אנחנו יודעים לתת מענה מלא משלב הפיתוח ועד לשלב אספקת המכלול. בוא נאמר לצורך הדוגמה שאתה רוצה לייצר לווין. יש לך רעיון, ורק רעיון. אתה מגיע אלינו ולנו יש מהנדסים שיטפלו בשלב התכנון (תכן מכני, אלקטרוניקה, מכשוב, אופטיקה וכו'). כלומר – שלב הפיתוח. בהמשך אנחנו מייצרים את החלקים, מהם נרכיב את הלווין. ואז מגיע שלב הבדיקות. בסוף המוצר ייארז וישלח ללקוח.

"יתרון משמעותי אחר שלנו: למרות שמדובר בענף שהוא לאו-טייק, התפתחות והתקדמות  החברה נעשית בשנים האחרונות, בקונספט של ההיי-טק. החברה גייסה סמנכ"לים (מערכות מידע, פיתוח עסקי, טכנולוגיה), והפכה להיות חברה שמנוהלת בצורה מתקדמת. תהליכי הניהול הם מתקדמים ומאפשרים בקרה מלאה על התהליך בכפוף לדרישות הלקוח. בכל רגע נתון יודעים איפה כל דבר נמצא, כולל תכנון ויכולת לתכנן קדימה. אתה יודע, השקענו מיליוני שקלים לטובת מערכות מידע. מיליונים. כל תהליך שרשרת האספקה שודרג. יושבים אצלנו מהנדסים בכל תחום: מנהל מחסן, מנהל רכש, מנהל כספים, מנהל תמחור, מנהלי קווים, מנהלי ייצור. תחתם ישנם צוותים מיומנים לבצע את העבודה על הצד הטוב והמקצועי ביותר. החברה מנוהלת בצורה מאוד מתקדמת. מספר אנשי הצוות שעובד אצלי במשרדים הוא שווה ערך למספר עובדי הייצור. בערך 50 עובדים מול 50 מנהלים שאני מכנה אותם תומכי לחימה ☺". 

ואתה לא המגזר הציבורי. אתה לא משלם סתם משכורות מיותרות…

"אני חברה פרטית לחלוטין. כל העובדים שלי רווחיים למערכת. כל הקונספט שלנו הקפיץ פלאים את הרווחים שלנו.

"ויש גם עוד דבר משמעותי: מערכת התקנים שלנו היא רחבה ומקיפה תחומים שונים: תעופה וחלל, תקן רפואי ותקנים נוספים".ואולי אלו הסיבות מדוע ענקיות תעשייה בתחומים שונים בוחרות לעבוד עם 'סלע מערכות מכאניות'. 

"בעתיד", אומר סלע, "אני צופה שהתעשייה שלנו תעבור תהליך של רובוטיזציה – את המכונות יפעילו הרובוטים". 

אם כך, אמרתי לו, זה לא יהיה מעשה נכון לעודד צעירים להיכנס לתחום הזה. שכן, יום אחד הרובוטים יעיפו אותם. . 

"לא, אתה ממש לא צודק", טוען סלע. "הערך המוסף של העובד האנושי תמיד יהיה בעל חשיבות. מישהו יצטרך לתכנת את הרובוט. מישהו יצטרך להפעיל אותו, לפקח עליו. לא רק שאין חשש לעתיד בענף הזה, אני יכול לומר לך שמי שרוצה להרוויח טוב, יעשה מעשה נכון אם יצטרף אלינו. המשכורות שאנחנו נותנים גם לעובדים ה'פשוטים' הן משכורות מעולות. ולא נופלות מהתנאים והשכר שמציעות חברות ההיי-טק". 

# # #

אלעד סלע הוא לא רק מנכ"ל. למרות שיש לו חברה גדולה לנהל, שמחייבת אותו לעבוד מסביב השעון, הוא גם מוצא זמן לפעילות התנדבותית. הוא מכהן כנשיא מועדון רוטרי נהריה. 

"מדובר בארגון ההתנדבותי מהגדולים בעולם", הוא אומר. "ארגון שמכנס בתוכו אנשים במקצועות חופשיים מובילים בתחומם. מטרתו לעשות טוב לקהילה, בה הם נמצאים. כל מועדון תומך בעיר שלו. אנחנו תומכים כלכלית במיזמים שונים. תומכים בסטודנטים, תומכים בניצולי שואה, תומכים במבוגרים ובתחומים רבים נוספים, ומעורבים במיזמים חברתיים משמעותיים". 

פתחתנו את הכתבה במוזיקה ונסיים במוזיקה. אלעד סלע עוסק שנים רבות במוזיקה הן כמפיק והן כמבצע. ומשום שגישתו לחיים היא, כפי שכבר נוכחנו, גישה של תרומה לסביבה ולקהילה, הוא פתח אולפן הקלטות במתחם החברה שלו במעלות. 

מה הקשר בין ענף המתכת למוזיקה אני שואל אותו וסלע משיב: "האולפן הזה משמש בין השאר לעשות טוב גם לאנשים שלי. למי מעובדיי שמעוניין לעשות מוזיקה, הדלת פתוחה. ואני מוצא שהכניסה לאולפן בסיום השבוע בשעות הערב, תורמת לבריאות הנפשית כמו שרק מוזיקה יודעת לעשות". 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY