כ-400 תושבי האזור צעדו אתמול, ראשון, בהפגנת מחאה בטיילת דדו בחיפה , כנגד הרחבת בתי הזיקוק. "זהו גזר דין מוות, מסתירים מהציבור שבזן יגדל ב-20 אחוז מה שיביא לאסון אקולוגי", נאמר שם. "שנתיים הצלחנו לעכב את התכניות, עבדנו קשה ולמרות כך הן אושרו כנגד כל הגיון"

ההפגנה הוזמה כמחאה על הרחבת בתי הזיקוק לנפט במפרץ והקמה של בית זיקוק חדש לידו, לפני כעשרה ימים המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דחתה עררים שהוגשו נגד תוכנית "קרקעות הצפון" להעתקת מתקני נפט למפרץ חיפה וכך במסגרתה, יועתקו אתרי האחסון הקיימים של חברת תש"ן , חוות המכלים באלרואי וחלק מחוות המכלים בנמל הדלק, לחווה חדשה שתוקם בשטח הצפוני של קרקעות הצפון.

"מסתירים מהציבור שבית הזיקוק הקיים יגדל ב-20 אחוז, שזה 8.5 מליון מאק נפח של מתקנים ולידו יקום בית זיקוק נוסף עם מיכלים לזיקוק", הבהירה  אלה נווה, אפידמיולוגית סביבתית  ומי שמרכזת את ארגון "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות".

כיצד קרה שזה אושר, אחרי כל ההפגנות והמחאות הרבות?

"שנתיים הצלחנו לעכב את התכניות  בוועדות וכנראה הגיע עוד פעם לחץ מלמעלה והן אושרו ואישרו בניגוד לכל הגיון ולמרות כל החולים ולמרות  שמשרד הבריאות החליט שיש קשר סיבתי בין הסרטן לחשיפה לזיהום. פשוט הלכו נגד הציבור".

אולי לא עבדתם מספיק קשה?

"הו, עבדנו קשה פשוט דחו את כל הטיעונים הציבוריים. מצאו נפט ישראלי בים וצריך להביא אותו לאנשהו וחיפה היא בית הזיקוק הגדול במדינה אז חיפה נבחרה לקבל את הנפט הזה, רק לא מגלים לציבור שהוא יקבל עוד נפט. כל ההוכחות על הסכנות עמדו על שולחנם של מקבלי ההחלטות והם פשוט בחרו להתעלם ולמחוק סעיפים ואנחנו יודעים שאלו עובדות , נכתבו דוחות שלמים אבל הוועדה בחרה שלא לראות.

"אם לא נצליח לעצור את זה בבג"ץ  יהיה כאן אסון אקולוגי כי האזור מצוי על שבר גיאולוגי. אם תהיה רעידת אדמה כל החומרים שאחסנו כאן בכמויות מטורפות ישפכו, יהרסו את מי התהום יתאדו וישרפו, זה יהיה יותר גרוע ממלחמה וגם אם לא תהיה רעידת אדמה זה עדיין מסוכן מבחינת זיהום האוויר".

המפגינים  שכללו גם ילדים ונוער אחזו שלטים גדולים, וברמקולים נשמעו קריאות כמו : 'חיפה דורשת צדק סביבתי',  'הון, שלטון, משה כחלון' , 'יותר בזן יותר סרטן', 'כחלון כחלון תתעורר הציבור שווה יותר' 'הדלק לתורכים הסרטן שלנו',  'יונה יהב תתפטר החיים שווים יותר', 'רווחים לא עולים על בריאות התושבים'.

אורנה הראל פלג מקרית טבעון (הנחשבת לפי מדדים שונים לאחד הערים באזור שהכי סובלות מזיהום) הייתה בין המאות שהגיעו. "אני כאן היות וזו שערוריה שלממשל ולמקבלי החלטות לא אכפת מה שקורה כאן . יש כאן נתוני תחלואה קשים,  זיהום אוויר ובאים מוסדות התכנון ומקבלים החלטה על הרחבת בזן והקמת קרקעות הצפון כאשר בינתיים מסתירים מהציבור את הנתונים האמיתיים. אסור לקבל החלטות במצב הזה . לצערי חבר הכנסת החיפאי שלנו משה כחלון לא נתן לנו גב, הוא גם אחראי על מנהל התכנון, איכות הסביבה ומשרד האוצר, הוא בדיוק האדם שיכול להציל את תושבי חיפה אבל הוא לא עושה זאת".

חבר מועצת העיר בחיפה מטעם מהבית היהודי  ד"ר עודד סושרד אמר לחיפה טיימס שבעיניו חשוב מאוד לצעוד אבל מי שבאמת  רוצה להשפיע צריך להתפקד למפלגות השונות שמקיימות פריימריז ולחזק את אלה שרוצים לנשם אוויר נקי ולחיות חיים ארוכים.

אחרי הליכה ארוכה בטיילת דדו תוך כדי קריאות מחאה, הגיעו המפגינים לאמפי הקטן שבמרכזה, התיישבו והצטלמו  כשבהמשך מספר פעילים בולטים נאמו בפני הקהל.  "לפני עשרה ימים וועדות התכנון עשו את הלא יאמן באישורם להרחיב את בתי הזיקוק ולבנות חוות מיכלים סמוך להם", קראה ליהי שחר ברמן חיפאית, אם לשניים וסטודנטית בטכניון, "זהו גזר דין מוות למפרץ חיפה. במקביל המשרד להגנת הסביבה משחרר היתרי פליטה שהם מתירניים ומתכוון לאפשר לבזן להרחיב את הייצור לפעמים עד פי 4 וחצי  ועדיין לעמוד בתקני חוק, וכך יתאפשר להם לזהם יותר.  38 אחוז מייצור של בזן מופנה לייצוא כך שלא באמת צריך להרחיב את בתי הזיקוק. מתנהלים נגדם ארבעה כתבי אישום פלילים ופעילים, אחד מהמשרד להגנת הסביבה בו נטען שאנשי בזן מתחמקים מפגישות ומדווחים נתוני כזב. וועדות התכנון אומרות שבגלל שאין חריגות בזיהום מותר להם להתרחב. מה זה אין חריגות? אנחנו נושמים פה את הצחנה ואת כל הדברים שמסרטנים אותנו".

יש טענה שאומרת שלפני 20 שנה המצב היה דווקא יותר גרוע

"נכון, כי לארובות לא היו פילטרים בכל אבל מאז הרחיבו את הפעילות עשרות מונים. אז היום יש עליהם רגולציה לא מספיק טובה מבחינתנו , הרחיבו את בתי הזיקוק משמעותית אז אי אפשר להגיד שהזיהום  ירד".

בין הנואמים היה גם גדי וילצ'רסקי (שמו האמיתי הוא עידן מור), סטנדאפיסט ופעיל סביבתי, חיפאי שלאחרונה נודע כי בראשו נתגלה גידול. "הגיע הזמן להילחם על החיים", קרא וילצ'רסקי, "אנחנו חייבים לחסום רחובות, לחסום את דרכם של ראש העיר, ראש הממשלה. אתם חושבים שליונה יהב אכפת? הוא יושב בארמון שלו בדניה, שותה שמפניה, בקושי נמצא בארץ ובקושי נמצא בעירייה, הוא לא סובל את התושבים, אנחנו חייבים להסלים את המאבק, לעמוד מחוץ לבתי הזיקוק ולהגיד לטייקונים החזירים האלה שלא עוד. כמו שכאן יש חולי סרטן שלא ישנים בלילה גם ראשי העיר והממשלה לא צריכים לשיון בלילה. הגיע הזמן להגיע לשטח ולסגור את מהפעלים בפרצוף שלהם".

היום, שלישי, הפעילים ישתתפו בדיון בנושא  שתקיים בכנסת הוועדה להגנת הסביבה, ד"ר רויטל גולדשמידט ממגמה ירוקה תציג סוגיות הנוגעות למפרץ חיפה. "האם להפוך את המפרץ לפח הזבל של המדינה, לקריה הפטרוכימית של המזרח התיכון כולו עם אישור תכניות אלו והיתרי הפליטה", אומרת שחר- ברמן,  "או לעשות תכנית הבראה אמיתית למפרץ, לתת תמריצים לאנרגיות ירוקת שיהפכו את המפרץ הזה למה שהוא יכול להיות, מרחב של קלינטק, ביוטק, אנרגיות סביבתיות. לזה אנחנו מייחלים ולא נפסיק עד שנגיע לזה".

 

צילום ועריכת וידאו: איתן אלחדז

3 COMMENTS

LEAVE A REPLY