טליה סולאן היא זמרת עם משיכה אל מוזיקה שורשית ששרה בפסטיבלים בינלאומיים עם זמרים מכל העולם בניהם גם אמן מאיראן. בארץ היא הקימה עמותה שעוזרת לאמנים להגיע לחו"ל. בפסח הקרוב היא תשיר עם ההרכב שלה 'יאמה' בפסטיבל גבעתיים

טליה סולאן היא זמרת בעלת קול כובש ומנעד מוזיקלי שמתחיל משירה ערבית דרך מוזיקה יהודית  ועד למקצבים בלקנים. סולאן שגרה בת"א לא עשתה את המסלול 'הרגיל' של לימודי מוזיקה בגיל צעיר והתנסות בלהקה צעירה. לקח לה שנים לגבש את האישיות המוזיקלית שלה כשהיא לומדת מוזיקה ותקשורת באוני' ועוסקת בפיתוח קול ביחד עם המורה שלה לחיים רחל הוכמן "קצת אחרי שירותי הצבאי" היא כותבת באתר שלה "כשהייתי לגמרי חופשייה, פגשתי את הפייה של חיי, הדמות המשמעותית והמשפיעה ביותר על אישיותי ודרכי המוזיקלית". סולאן תמיד אהבה מוזיקה  אבל בבית החצי בולגרי חצי תימני בו גדלה לא ייחסו לכך חשיבות מרובה והיא הייתה צריכה לבנות את עצמה לבד זאת במקביל לעיסוק שלה בנושאי תקשורת ותחקירנות. כאשר עבדה בלא מעט תוכניות טלויזיה. האחרונה שבהם הייתה עם הבדרן אלי יצפאן  "היינו מארחים מוזיקאים, סלבריטאים ופוליטיקאים וגם אייטמים הזויים כמו למשל שכנים שהיו רבים בגלל תרנגולת". היא עזבה את המדיה כי לא יכלה יותר "לשמוע את עוולות העולם הזה" ועברה לתת שירותי תוכן למגזר הפרטי

לפני עשר שנים בערך החלה לנסות מזלה בעולם השירה "שרתי מוזיקה צוענית ובלקנית כי רציתי שמחה בחיים שלי". הוא נזכרת ומספרת באותה נשימה איך גילתה שהשוק מוצף ביותר מדי צעירים שגונבים את ההצגה "כשאני התחלתי לשים גז עם המוזיקה אמרתי לבסיסט שעובד איתי וואי איזה דיכאון התחום מלא בבנות עשרים והוא אמר לי שאף אחת בגיל עשרים לא שרה את החומרים האלה".

למה צעירים לא מתעסקים בדברים שכאלה ?

"תמיד יש את הסיבוב הזה של תחילת הדרך בו  אתה רוצה להיות עדכני בדברים חדשים ומגניבים שיש בחוץ. זה תהליך איטי בו אתה מתחבר לעצמך ולשורשים שלך. תסתכל על לא מעט זמרות כמו אתי אנקרי או דין דין אביב. זמרות שעברו תהליך ופתאום הם שרות פיוטים או חומרים מהמסורת. אני רואה בזה סוג של בגרות נפשית שלצערי לא ממש קורה בשנות העשרים".

באותה התקופה החלה גם להופיע גם בחו"ל בפסטיבלים נודדים אבל גם מזה נמאס לה בסופו של דבר "אמרתי לעצמי מה זה הקטע הזה שאני יוצאת לחו"ל ושרה מוזיקה מקדונית. לא מתאים כי אני רוצה לשיר בעברית".

איך ידעת לשיר במקדונית ?

"יש לי את החצי בולגרי שלי ואהבתי מאוד את הקולות של הבלקן כמו אמיר קוסטריצה".

עם השנים נמשכה יותר ויותר אל העברית ואל השורשים של הלאדינו "אפשר לאפיין את המשיכה האומנותית שלי למה שיש בו גוון נושן, קדום, טבעי, חם, אתני, שבטי, שורשי,אקוסטי, מעודן ואינטימי. אם בכתיבה, בשירה, בבחירת מוזיקאים, חומרים ושירים, אלו הם המחוזות שקוסמים לי יותר מכול". לאחר שגיבשה את הזהות המוזיקלית יצרה לעצמה אנסמבל בשם 'יאמה' ( בו מנגן המוזיקאי המוכשר אביב בכר) "אני מתמקדת עם הלהקה בחומרים מקוריים ומסורתיים". עם החומרים הייחודיים שלה היא החלה להסתובב בעולם כשהיא עושה שימוש בניסיונה התחקירי כדי להגיע לעוד ועוד מקומות "אני מופיעה באופן תדיר בחו"ל. במאי אני אופיע באוסטריה ולאחר מכן באוקראינה וביוני אהיה בשוויץ ואחרי זה בגרמניה".

עם הזמן החלו יותר ויותר מוזיקאים מתחילים לפנות אליה ולהשתמש בניסיונה וקשריה כדי להגיע לבמות נחשבות. היא עזרה במה שיכלה אך גילתה גם שלאמנים אין כתובת ממסדית מסודרת  לפנות אליה "גיליתי שאף גורם רשמי במדינה אינו מתעסק בייצוא של מוזיקה ישראלית מקורית לעולם בעוד שמדינות אחרות מפארות את תרבותם ישראל עסוקה בכיבוש וב BDS"

סולאן לא אמרה נושא והבינה שהכל עליה לכן היא הקימה עמותה שנותנת ייעוץ והכוונה למוזיקאים שרוצים להופיע בחו"ל "השנה משרד התרבות אפילו הפנה אלינו תקציב. הצלחתי אפילו לגייס תרומות ולהקים לראשונה דוכן מוזיקה ישראלית בפסטיבל מהגדולים ביותר שיש שמעניק חשיפה למוזיקת עולם. הפסטיבל קיים 21 שנים והוא נודד בכל אירופה לשם מגיעים נציגי מדינות מכל העולם אפילו משרד התרבות האיראני שולח נציגות".

ואיך הגיבו שם למוזיקה מישראל ?

"הדוכן שלנו היה מפוצץ באנשים שהתעניינו. בצורה חסרת יהירות אני רוצה לומר לך שמוזיקאים ישראלים מאוד מאוד מבוקשים. הם נחשבים לטובים. בביתן האחרון שהקמתי לא מעט צייד כישרונות אמרו לי בהתלהבות : "כל מה שמגיע מישראל כל כך טוב". למוזיקאים מהארץ יצא שם טוב".

למה זה לדעתך ? "יש את עניין כור ההיתוך האתני והדתי שמתרחש פה. וגם העובדה הלא פחות חשובה שהיוצרים בארץ חייבים להפיץ את המוזיקה שהם עושים מחוץ לגבולות המולדת כי יכולת הפרנסה שלהם בארץ מאוד מוגבלת. האומן המקומי לא יכול לנסוע למדינות שכנות כמו אותו אומן צרפתי שנוסע בכל היבשת. זה גם יוצר אמנים יותר מוכשרים שמתנסים במגוון רחב של רפרטואר של ידע בו הוא נתקל במהלך סיבובי ההופעות".

יום אחד פנה אל סולאן עומרי, מוזיקאי ישראלי לשעבר שחי בשוויץ שנורא התגעגע למוזיקה המקומית יחד הוא יצר הרכב מוזיקלי בינלאומי שמחבר גם קצוות שונים שאולי רק בתחום הזה היו יכולים להתחבר :"הוא מצא אותי ב'יוטיוב' ושלח לי את המוזיקה שלו. וראה איזה פלא, הסגנון שלו מצא חן בעיני והוא מאוד תואם את מה שאני עושה. לעומרי יש חבר טוב שגר בטהרן והוא צירף אותו לחבורה יחד עימי ואנטונלו מסיציליה שמנגן אקורדיון ג'אז ויחד אנחנו עושים פעמיים בשנה סבב הופעות בכל מערב אירופה. והופענו כבר לפני נשיא שוויץ".

ואיך מתייחסים אליו באיראן השלטונות ? "התבקשתי לא לפרסם את העניין מכיוון שהבנתי שיכולים לפגוע בו".

בסופו של דבר אנחנו חוזרים אל הקול ממנו הכל התחיל "אני נמשכת אל מקצבים שונים שיוצרים אצלי בערה מתמדת". היא מסכמת את החיפוש המתמיד שלה אחר הקול המושלם אותו קול שעזר לה גם להוציא גם את הקול הפנימי שלה

ביום שלישי בחול המועד היא תעלה עם ההרכב של בפסטיבל 'שירת הים' בגבעתיים

האתר של טליה

http://www.talyaga.com/index.html

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY