למרות החום הקשה מאות אלפים הגיעו השנה לחגיגות ל"ג בעומר בהר מירון במסגרת ההילולה השנתית לזכרו של רבי שמעון בר יוחאי. טרם תחילת החגיגות נערכה בצפת התהלוכה השנתית של ספר התורה של משפחת עבו שהשנה ימלאו לה 186 שנים

כבכל שנה החגיגות נפתחו בשעות הצהריים בבית משפחת עבו בצפת שם מתקיימת התהלוכה המסורתית של העברת ספר התורה העתיק מבית משפחת עבו – למירון. המסורת נמשכת כבר 186 שנים ברציפות. רפאל עבו, נצר לרב שמואל עבו מייסד השושלת, שלפני כמאתיים שנה עלה מאלג'יר והתיישב בצפת – הוא דור שישי לקיום התהלוכה הפותחת את החגיגות.  

בתהלוכה השנה השתתפו רבה הראשי של צפת, שמואל אליהו. ראש העיר שוקי יהושוע אוחנה, קונסול צרפת בחיפה פטריס סרבייה, וכן מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, יליד העיר צפת.

"27 שנים לפני ייסודה של ההסתדרות הציונית" סיפר לנוכחים ראש העיר של צפת שוקי יהושוע אוחנה על החשיבות ההיסטורית של תהלוכת עבו ומייסדה הר שמואל עבו "40 שנה לפני הקמתם של דגניה וכינרת. 12 שנה לפני העלייה הראשונה. הניחה משפחת עבו מצפת את היסודות להתיישבות היהודית בגליל. גולת הכותרת של אבי משפחת עבו – הרב שמואל עבו הייתה ללא ספק גאולת חלקת הקבר של רבי שמעון בר יוחאי במירון והקמתו של בית הכנסת שניצב מעליו עד היום. לאות הוקרה על מעשה זה העניקה לו הקהילה היהודית בצפת ספר תורה על שמו מצופה כסף וזהב.וכבר בשנת 1833 התקיים טקס הכנסת ספר התורה בפעם הראשונה מחצר משפחת עבו בצפת להר מירון". תהלוכת ספר התורה של עבו הפכה למסורת עממית שבכל שנה מצטרפים אליה אזרחי צפת בשירה, ריקודים וחלוקת ממתקים "אני כבר יותר מחמישים שנה משתתף בטקס הזה" סיפר ורד יצחק נהג אגד בעברו ומיקירי צפת שאף חיבר שירים מיוחדים לכבוד התהלוכה שהפכו לפולקלור עממי ולחלק מהמסורת המקומית "כל מה שאני יודע אני ינקתי מזקני צפת" הוא אומר.

לקראת ערב מגיעה התהלוכה להר מירון עם החוגגים וספר התורה מוכנס לארון הקודש בבית הכנסת של רבי שמעון בר יוחאי. לקראת החגיגות בהר מירון אליהם הגיעו כחצי מיליון משתתפים התפרסו 4000 שוטרים, מתנדבים ומתדבי מד"א וזק"א . השנה החגיגות התאפיינו תחת שרב כבר ואזהרה מפני מדורות המוניות. לקראת השנה תשע בערב ניתן האות להדלקה הראשונה ששמורה מזה שנים לאדמו"ר מבוין רבי נחום דב בראייר. הרבי מבויאן מנהיג חצר קטנה יחסית, שאיננה מהמרכזיות בעולם החסידי, אך הוא נהנה מ"חזקה" של יותר ממאה שנים על הצתת האש הראשונה, ומארגני ההילולה מקפידים לשמור עבורו מדי שנה את הכבוד הגדול. אחריו, במשך 24 שעות, יעלו ויבואו עוד 18 רבנים ואדמו"רים (עד לחסידות האחרונה, כמדי שנה, "תולדות אהרן") – שזכו בפריבילגיה הנחשקת לחגוג עם בני קהילותיהם במדורה מרכזית משלהם, כל אחד במתחם ובמועד שנקבעו לו מראש. בכל אירוע כזה משתתפים אלפי חסידים ותלמידים של המדליק, כשהם רוקדים במשך שעות לצלילי מוזיקת כלייזמרים, "ניגוני מירון".

אחת מההדלקות שעוררה מחלוקת השנה הייתה של הרב ברלנד שהורשע בעבירות מין ובכל פעם מחדש קהל חסידיו שנוהה אחריו מעורר עניין מחדש.

מנכ"ל המקומות הקודשים הרב יוסף שווינגר מספר, שלהילולת ל"ג בעומר הוא נערך כשנה מראש. "יום למחרת ל"ג בעומר אנחנו כבר מכינים את הילולה של השנה הבאה. זה כולל: הפקת לקחים ותיאום מול משרדי ממשלה רבים רשויות מקומיות וגופים ציבוריים".

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY