גרציה. דונה גרציה

רבות נכתב כבר ודובר על דונה גרסיה; האישה שנולדה כבת אנוסים ליהודים בפורטוגל, הקדישה את חייה לסיוע לאחיה בגולה, ודווקא בשל כך חוותה חרם מצידם ונחשבה כמוקצית. למרות שהייתה אישה מתוחכמת ופיקחית, דמות מופת שהייתה מחוברת עמוק מאוד למקורותיה ולדתה – הצליחה דונה גרסיה לקומם כנגדה את האנשים שרצתה בטובתם יותר מכל, וכאן – למעשה, טמון הגרעין לסיפור הטראגי של חייה.

בדיוק בשל היותה אישה חזקה ודומיננטית, מצא בה אהרון נומאז השראה עצומה;  נומאז, תעשיין בוגר ברקלי המתגורר בטורקיה, חרת על גדלו להביא לכל בית את סיפורה של מי שהייתה לדעתו האישה הציונית הראשונה, וגם המדינאית המוצלחת ביותר שהייתה לעם היהודי; הוא מבקש לכונן עבור דונה גרסיה מקום של כבוד בהיסטוריה היהודית, ולמקמה כדמות לגיטימית במפעל הציוני. אין פלא, אם כך, שבחר להקדיש לה את ספרו הרביעי – "דונה גרסיה", (הוצאת ספרי ניב), ספר שזכה להצלחה רבה בכל העולם וכעת, לאחר שתורגם לעברית – הוא זוכה לתהודה גם בישראל.

יצירה ספרותית זו מבוססת על מאורעות אמיתיים ובקלות יכולה לשמש גם כמסמך מהימן לכל מי שהיה מעוניין ללמוד על התקופה, כהעשרה או בהיבט מקצועי.  על מנת לכתוב את הספר עב הכרס הזה, ביצע אהרון נומאז מחקר ארוך ומעמיק, ואף הצליח במסגרתו לזהות את מיקום ארמון BELVEDER שבו התגוררה בזמנו הגברת גרסיה; אומנם אין לו שריד ממשי בשטח, אך בעזרת המפות מאת פרטביץ' מצא נומאז את אתר הארמון, במרכז שכונת אורטאקוי שבאיסטנבול, והוא מאמין בכל ליבו שחפירות ארכיאולוגיות עתידיות באזור, יחשפו את האתר ההיסטורי המרגש.

"למען האיזון, בחרתי לאפשר נקודת מבט לא רק של היהודים בסיפור, אלא גם של העות'מאניים ושל התורכים", מסביר נומאז, "כך שמובאות שם גם המחלוקות שהיו בתוך הקהילות היהודיות עצמן. זה לא סוד שדונה גרסיה קבלה כתף קרה ממי שהיא מאוד רצתה בטובתם, אבל זה בגלל שהיו מי שראו ביכולותיה ובשיטות הפעולה שלה – אלמנט שדווקא היה בו כדי להזיק. בזכות יכולותיה הבין-אישיות, הצליחה אישה אחת לרקום ידידות קרובה וחמה עם הורם סולטאן – היא רעייתו המפורסמת של סולימאן המפואר, והייתה אורחת של כבוד בארמון העות'מאני, דבר שהעמיק את התחושות המעורבות כלפיה בקרב הציבור, ובקרב היריבים הפוליטיים שלה באותה תקופה", ממשיך נומאז, "העלילה מעבירה באופן מוחשי עד כאב את מלחמתה של אישה אחת שכל כוונותיה טובות – במערך האינקוויזיציה, בניסיון להציל את בני עמה שנפגעו בשל אמונתם, בשל יהדותם".

בספר הזה מצביע נומאז גם על תולדות הקיסרות באותה התקופה, ומתאר את כל הדרכים שסללה לעצמה דונה גרסיה, ושבשלן עלתה לגדולה: הניהול המבריק שלה את כספי המשפחה; היחסים החמים שלה עם יושבי הארמון; היכולות שלה ללהטט בין מדינאות קרה לחברות אמת וגם על ההצלחה הראויה להערכה שלה – לסחוט הבטחה מהסולטן לכונן בית ליהודים בארץ ישראל! את עיר הבירה, אגב, תכננה דונה גרסיה למקם בעיר טבריה, שם הוקם לימים מוזיאון דונה גרסיה על ידי צביקה סחייק, ההיסטוריון המוערך, שגם כתב את המבוא לספר הזה.

"דונה גרסיה הייתה ללא ספק דמות מופתית וראוי לשמור לה מקום של כבוד בין דפי ההיסטוריה", אומר נומאז; "היא הייתה הבנקאית היהודייה של הסולטאן המפואר; יהודייה שחתרה להקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ומנהיגה דגולה שהקדישה את חייה ואת כל הונה להצלת עמה".

את הספר תרגם משה קמחי, יליד איסטנבול ושגריר בדימוס, שגם חתום על הערות השוליים, המעשירות את הקריאה במידע ובביאורים. קריאה בספר הייחודי הזה לוקחת את הקורא לא רק בתוך משעולי רומן היסטורי מרתק, אלא שהוא גם מגיש פיסות היסטוריה אותנטיות, חושף את עברה של הקהילה היהודית האנוסה בפורטוגל – ומלמד אותנו שיעור חשוב על הקרבה עצמית למען הכלל".

בין ספריו הנוספים של אהרון נומאז: "יוסף נשיא, המרגל היהודי של הסולטאן", "יוסף נשיא, בעקבות חלומות גדולים" ו-"סטרומה – קורות האסון הקורא לחקר המצפון". את ספרו זה, "דונה גרסיה", אפשר לרכוש במחיר מיוחד באתר הוצאת ספרי ניב.

 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY