הסטודנטים של המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה יצרו את תערוכת הבוגרים בתקופה מבלבלת, שונה ומסעירה, במסגרתה נתבקשו להסתגל לשגרה חדשה בהשפעת מגפת הקורונה, ששינתה את אורכות חייהם והכתיבה שיטות עבודה ולמידה חדשות, חלקן מרחוק ומקרוב. הלך הדברים והמעבר ללמידה מקוונת, לא השפיעו על רוח היצירה ואף אפשרו לבטא חוויות אישיות של כל אחד ואחת מהסטודנטים שניצלו את התקופה ללמידה אישית ומקצועית. גם השנה, תערוכת הבוגרים מעבירה מסרים אקטיביסטיים התורמים לשיח הפוליטי והחברתי בו הם חיים, בעיר חיפה ובחברה הישראלית. כל אחד בדרכו הייחודית משתף את הקהל בביקורת או חוויה אישית, שמקורן בחקר של נושאים אקולוגיים, חברתיים, פוליטיים, סביבתיים ולאומיים, אשר נוגעים בכל אחד מאתנו. מבקרי התערוכה, אשר פתוחה לקהל עד ה-15.8.21, ייהנו מתערוכה המשלבת במספר חללים מגוון פרויקטים, דיסציפלינות, חומרים, מדיות ודימויים, המשקפים את מורכבות הנושאים.

במסגרת תערוכת הבוגרים יקיימו השנה המרכז האקדמי ויצו, בשיתוף ובעידוד עיריית חיפה ומשרד התרבות, שיתוף פעולה ייחודי, בו יתקיים אירוע תצוגת האופנה בחיפה במרחב הציבורי, בלב המושבה הגרמנית, וזאת על למנת לחשוף את עבודות ויצירות הסטודנטים והאומנים החיפאיים לציבור הרחב בערב שכולו אופנה, אדריכלות ואומנות חזותית. עיריית חיפה רואה חשיבות בקידום הסטודנטים הצעירים בעיר, בקידום ובביסוס קשרי האקדמיה עם המרחב העירוני והתושבים ובהצגת האומנות, הנרקמת בין כותלי המכללה לציבור הרחב.

נשיא המרכז האקדמי ויצו חיפה, פרופ' שמעון עמר: "השנה הייתה שנה מאתגרת במיוחד, בה שולבו יחדיו, תו ירוק ותו סגול, חזרה ללימודים של מחוסנים, מתחסנים ולא מחוסנים, בחירות רביעיות לכנסת ומבצע צבאי ("שומר חומות") שהיה מלווה במהומות אשר גלשו לפתח המרכז האקדמי והפרו את החיים בצוותא. כל אלה התקיימו תוך ניסיון מתמיד להחזיר את החיים והלימודים לשגרה, פעם עם מסיכות ופעם בלי מסיכות וכעת שוב עם מסיכות וגם לרגע אחד עם חשש להיקלע למהומות במושבה הגרמנית בחיפה. האם כל אלה יבואו לידי ביטוי ביצירות של הסטודנטים שלנו? האם נראה בתערוכת הבוגרים היבטים שנלקחו מהשנה הכאוטית שהם עברו? האם אמנים יוצרים שחווים אירועים כה משמעותיים בחייהם יתנו ביטוי לרגשותיהם בזמן אמת או שמא עדיף לתת לדברים לשקוע ולהציף אותם שוב כשכל זה יהיה מאחורינו? תשובות לשאלות הללו נגלה בביקור בתערוכת הבוגרים ובתצוגת האופנה, ננסה דרך היצירות של הסטודנטים להבין את שעבר עליהם ועלינו במהלך השנה המיוחדת הזו ונבחן את השפעת התקופה הייחודית על עבודתם".     

גם השנה עסקו פרוייקטי הגמר במחלקה לארכיטקטורה במגוון נושאים חברתיים, פוליטיים וסביבתיים. לדברי אדריכלית ד"ר דנה מרגלית, ראש המחלקה לארכיטקטורה: "המציאות המורכבת, בארץ ובעולם, עודדה את הסטודנטים לנקוט בגישה הומנית אשר מאפיינת את המחלקה- לפעול למען מגוון סוגי האוכלוסייה ולהציע אופנים להיטיב עם החברה והסביבה. סטודנטים של המחלקה מציעים לפתח אזורי פריפריה עם מאפיינים חברתיים ונופיים מובהקים (כמו שדרות, מצפה רמון, בית שאן ,באר שבע, והנגב המערבי) ולקדם ולשקם סקטורים חלשים באוכלוסייה (נשים, נוער בסיכון, ואוכלוסייה עם מוגבלויות)  כחלק מהתחדשות עירונית בסביבות קיימות ובמרכזים חדשים. מגוון  פרויקטים עוסקים בקיימות ובשיקום נופי (למשל של מפרץ חיפה ועמק הירדן). פרויקטים אקטואליים אחרים מציעים מרחבים דמוקרטיים (כמו כיכר דמוקרטית בחיפה), שיקומם של אתרים שנהרסו (כמו נמל ביירות וסביבתו, לאחר הפיצוץ המחריד), פיתוח אתרים היסטוריים (כמו קו הרכבת ההיסטורי מדובאי, האמירויות ועד לנמל חיפה) ויצירת קשרים בין העבר הקרוב והרחוק להווה ולעתיד (כמו עיסוק בנושא הזיכרון בעיר התחתית חיפה). בעקבות משבר הקורונה ישנן הצעות מרתקות  לשינוי סביבות משרדים ומגורים. הסטודנטים שלנו מתמודדים עם הסוגיות השונות באחריות וביצירתיות, תוך נקיטת גישה אינטגרטיבית לאדריכלות. הם מציגים מגוון של תפיסות שבכולן ניתן למצוא עמדה אישית ורצון לתרום לבניית סביבה ותרבות טובים יותר. אנו מקווים ומאמינים שהצעותיהם תסייענה לנווט את כולנו לעתיד טוב יותר".

הסטודנטית נוי ויניק יצרה מרחב דמוקרטי בחיפה אשר מהווה מרחב המאפשר התקהלות, הפגנת דעות ואמונות תוך מימוש חופש הביטוי וההתארגנות, מרחב המאפשר השתנות ומגוון פעילויות.

הפגנות מבטאות באופן הבסיסי ביותר את עקרונות הדמוקרטיה וחופש הביטוי. המרחבים הקיימים בחיפה אינם מזמינים או מאפשרים התקהלות מאסיבית. היא בחרה בגן הזיכרון, המרכז האזרחי של חיפה. הגן ממוקם על התפר שבין העיר התחתית לשכונת הדר, משקיף על קריית הממשלה ומתבונן לחורבות ואדי סאליב. הגן הינו חלק מהציר החיפאי המחבר בין הר לים ועובר במוסדות הציבוריים המצויים בעיר כיום שלאורכו סביבה מנוכרת ומדירה. המרחב הזה הוא גם ובעיקר של האזרח והפרויקט מציע איזון שיאפשר את מימוש הזכות להתקהלות מאסיבית בחיפה, ויצירת מרחב דמוקרטי רעיוני ומעשי.

הפרויקט גמר של חן וסטרייך מתייחס לנחל הקישון, הזורם ממוצאו באזור ג'נין עד ליציאתו לים במפרץ חיפה, אחד מהנחלים הגדולים והחשובים בישראל. מורד הנחל וסביבתו הקרובה מהווים יחידת נוף מלחה ייחודית שהולכת ונעלמת תחת אילוצי התשתית והפיתוח באזור מפרץ חיפה. אילוצים אלו מייצרים קונפליקטים רבים בין הרצון לפתח את תשתיות העיר לבין השמירה על משאבי הטבע. הפרויקט מציע חשיבה מחודשת על פיתוח מרחב בנוי הגובל במסדרון אקולוגי, בעל זיקה למאפייני הטבע המקומיים והדגשתם כמרחב ציבורי המאפשר לימוד ומחקר לצד שימור ושיקום הסביבה הטבעית.

שקד פילוסוף הקדיש את עבודת הגמר לרצועת הנמל לאורך חופי חיפה, אשר מהווה נוף ייחודי ו"חיפאי", ומנגד חסימה לקו הים. פארק נחל הקישון מהווה פרצה באותה "חומה" ומייצר ריאה ירוקה, ייחודית והכרחית למקום. פרויקט זה הופך שטח מופר, הצמוד לקישון, ל"עיר לינארית", מושך דרכו את העיר ומביאה אל הים, תוך השתלבות בפארק מתחדש ובסמיכות לנמל. "העיר הלינארית" מהווה נקודת שיא חדשה בעיר ונהנית מפארק ירוק העובר דרכה, נחל צמוד, מבטים אל הים, נוף הנמל ונוף הכרמל. הפרויקט מכיל מגוון פונקציות בשילוב מגורים לאורכו ומשתלב במערכת התנועה המרכזית באזור ומעניק איכות חיים חדשנית ומיוחדת לתושבים ולמבקרים, וגישה לפארק הקישון המתחדש ולקו הים. 

הפרויקט "מת"מורפוזה" של יובל פייגלין מתייחס בפארק מת"ם בחיפה, ממרכזי ההיי טק המובילים בארץ, המהווה מוקד תעסוקתי משמעותי עבור העיר והמטרופולין. הוא נהנה מנגישות תחבורתית גבוהה, מרכזי קניות ופנאי וקירבה לחוף הים, אולם הוא אי מנותק מחיפה, נעדר חיים עירוניים ומבוסס על שימוש ברכב פרטי. הפרויקט מציע הסתכלות מחודשת על המשך הפיתוח תוך דגש על עירוב שימושים ועל פיתוח מגורים.  כמקרה בוחן נבחר אתר בלב מת"ם, בנקודת המפגש של מסילת רק"ל ונחל אחוזה. ההתערבות מציעה בינוי בקנה מידה מותאם לסביבה, ועם זאת מייצר כלפי פנים סביבה עדינה יותר בקנה מידה אנושי. זהו פיילוט שמבקש להביא לאזור ערכים של חדשנות, קיימות וקומפקטיות ולחולל שינוי בהמשך הפיתוח בסביבתו.

הסטודנטית סוהיר כבהא הציגה עבודה בשם "חיפה מתחת לאור" אשר מתעסק בהיסטוריה של חיפה תוך התרכזות בדרך יפו בעיר וניתוח השינויים שהתקיימו במקום במהלך מאה שנים. 

הפרויקט מציע תוספת מגורים לכל אורך דרך יפו, תוך כדי שימור על הקיים ומציע סוג התחדשות עירונית המתאימה לרחוב ולזהותו, עם הצעת תכנון למרקם תרבותי אומנותי המשתלב עם המצב הקיים. הרעיון בא ממחשבות על שיפור המצב לצד שימור כך שפעילות תרבות ואמנות נחשבות כחלק בלתי נפרד משירותי הרווחה לתושבים. שכן הן מעשירות את עולמו האינטלקטואלי, החברתי והאישי של אדם, מנעימות את זמנו ומסייעות בבניית עולמו החברתי.

תערוכת הבוגרים של המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה תוצג עד ה- 15.8.21 ברחוב גנים 21, חיפה ותהיה פתוחה לקהל הרחב בהתאם להנחיות של משרד הבריאות. פרטים נוספים באתר | 1-800-770-990

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY