אלעד סלע, הבעלים של 'סלע מערכות מכניות' באזור התעשיה של מעלות מספר בראיון מיוחד על הבעיות בגיוס העובדים דווקא בתקופה בה המשק מוצף במאות אלפי מובטלים "הממשלה לא מספיק מתמרצת את אלו שרוצים לחזור למעגל העבודה" הוא אומר ומסביר את סוד קסם ההצלחה של המפעל גם בימים אלה "אנחנו בין היחידים בתחום שיכולים לספק מוצר החל משלב הפיתוח ועד למוצר מוגמר וזה היתרון שלנו" 

כשמדברים על חיזוק הפריפריה, קידום התעשייה ושילוב של נשים בתעשיה אנחנו מדברים בין היתר גם על דניאלה חולבייה (45) שגרה בכרמיאל ועובדת במפעל 'סלע מערכות מכניות בע"מ' באזור התעשייה של מעלות. חולבייה, עם ניסיון של 20 שנים בתחום של בנייה וייצור מערכות אלקטרוניות זעירות, "התקדמתי אט אט כאשר כל פעם השתלמתי בחידוש אחר שצץ בתחום" היא מספרת רגע לפני שהיא נכנסת לחדר הסטרילי במפעל שם היא מתקינה מערכות אלקטרו- אופטיות "כאישה בתחום אני מוצאת בזה עניין ואתגר ובעיקר נהנית לראות את המוצר המוגמר". היא מסכמת.

מפעל 'סלע מערכות מכניות בע"מ' עושה ציונות ותעשייה מתקדמת באזור שזקוק לכך יותר מכל. המפעל הולך בעקבות חזונו של סטף ורטהיימר שהיה מחלוצי התעשייה באזור הגליל ובמקום מועסקים מעל למאה עובדים כשמאחוריהם היסטוריה של שלושים שנות ייצור, אז הוקם המפעל בידי גבי סלע, אביו של אלעד שמשמש כיום כיו"ר החברה "החברה מתמחה בייצור ואינטגרציה של מערכות צבאיות ואזרחיות .אנחנו מייצרים מכונות על פי דרישות הלקוחות".אומר אלעד.

"בשנתיים האחרונות" מציין אלעד "החברה נמצאת בתנופה משמעותית וקולטת כוח אדם על מנת לעמוד בביקושים הגוברים של לקוחותינו, בתקופת משבר הקורונה החברה נערכה לעבודה בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובכפוף לתו הסגול, נמנענו מלהוציא עובדים לחל"ת ומעט העובדים שכן הוצאו נשלחו לחופשה בשל בקשתם". אומר אלעד ומוסיף כי לא רק שהחברה צולחת את המשבר הכלכלי מהקשים ביותר שעברה המדינה בשל המגפה אלא שהיא מנסה לגייס כוח אדם נוסף "זאת על מנת שנוכל להמשיך בצמיחה והערכות אסטרטגית כדי לעמוד באתגרים ובביקושים שיגיעו לאחר תקופת הקורונה" הוא מסביר.

אלא שלמרות הצורך של החברה בכוח אדם נוסף ועל אף שהשוק מוצף במאות אלפי מובטלים סלע נתקל בבעיות גיוס הון אנושי, "העניין מקומם ומורכב. אני חושב שלמרות אחוזי האבטלה הגבוהים ולמרות השימוש שלנו בכל פלטפורמות הגיוס עדיין ישנו קושי למצוא בעלי מקצוע". 

איך זה קורה?

"זה נובע ממספר סיבות, הממשלה מעדיפה להערכתי לשלם לאנשים בהיותם בבית במקום לתמרץ ולתגמל אותם אם יצאו לעבודה. המשמעות שאדם שלא חוזר לעבודה משתכר כ 70% ממשכורתו. ולחלק גדול מהאנשים ההבדל בין 70%ל 100% לא מצדיק מבחינתם הסתכנות בתחלואה וחזרה לעבודה. אם הממשלה הייתה מבטיחה למשל 130% למי שחוזר לעבודה אולי תמונת המצב הייתה שונה הוא אומר ומוסיף "אל כל הסיבות שמניתי תוכל להוסיף גם את העובדה שהפריפריה סובלת ממחסור חמור בכוח אדם ובעלי מקצוע מהצפון ניזוקים יותר מהמשבר שפוקד אותנו"

איך בכל זאת שורדים בתוקפה זו ?

"'סלע מערכות מכניות בע"מ' התבססה והתחזקה מאוד בשנים האחרונות כחברה שנותנת פתרון משלב הפיתוח ועד לאספקת מוצר מושלם כולל תהליכי ההרכבה ובחינת בקרת האיכות. החברה שואפת להתברג לצד החברות הגדולות העוסקות באספקת מוצר מושלם ללקוח ללא צורך בתהליכים נוספים מצד הלקוח"

אז מהיכן בכל זאת אתה מגייס כוח אדם

"בכל קשור לכוח אדם ניהולי- בכירים. אני לא בוחל באמצעים ומגייס אנשים ללא תלות במקום מגוריהם כאשר אני מכוון לטובים ביותר. החודש גייסנו סמנכ"ל תפעול מאזור המרכז שהצטרף לסמנכ"ל הפיתוח העסקי וכך גם בנוגע למנהלים נוספים. באשר לכוח אדם יצרני קרי עובדי ייצור רוב רובם המוחלט של העובדים הם תושבי האזור שעוברים תהליך הכשרה אצלנו בחברה, ומתקדמים על פי יכולותיהם האישיות.

איזה סוג של אנשים אתה מחפש ?

"כיום עדיין חסרים לי אנשים בתחומי ניהול כגון תפ"י (תכנון פיקוח יצור). אנשי איכות. מהנדסי ייצור ואינטגרטורים. אני ממשיכך לעבוד מול כל גופי ההשמה ובורר בקפידה את איכות כוח האדם שמצטרף לשורות החברה".

איך אתה שומר על האנשים לאורך זמן ?

"האני מאמין שלי בכל הקשור למשאבי אנוש שם דגש משמעותי על כל נושא שביעות רצון עובדים. עובד צריך להגיע לעבודה עם חיוך,לכן אני מקפיד מאוד לטפל בכל עובד ולהיות קשוב לו ולרצונותיו ואף להשקיע בהכשרתו ובניית עתידו,בנוסף לכך אנו רואים חשיבות בנושא גיבוש הצוות ומקפידים מדי שנה על מס' אירועי חברה ותגמולים נוספים".

כשאתה מדבר על הכשרה מקצועית איך זה בא לידי ביטוי?

"לצערי הרב החינוך לטכנולוגיה בישראל הוא במצב עגום .תוכניות ההכשרה השונת של המדינה סובלות מחוסר בתקציבים ואינם יכולות לעמוד בקצב ההתפתחות הטכנולוגי בעולם. התלמידים והסטודנטים לומדים עם ציוד מיושן ומוגבל. עם זאת תוכניות ההכשרה מקנות כלים בסיסים שאותם אני מפתח לאחר שעובד נקלט בחברה. העובד עובר הכשרה רצינית על ציוד שנמצא בחזית הטכנולגיה". 

מה בכל זאת מייחד אותך אל מול מתחרייך ?

"העובדה שהחברה מסוגלת לתת מענה החל משלב הפיתוח של הלקוח ועד מוצר מוגמר שמוכן לאספקה למשתמש קצה הוא יתרון שקיים במעט חברות בארץ. בנוסף התקנים והסמכות של החברה (תקן תעופה וחלל)  מהווים כרטיס כניסה לעבודה עם לקוחות משמעותיים ומובילים בארץ ובעולם"

האם בעולם שהולך לכיון של מדיה  והייטק יהיה מקום בעתיד לתעשייה ?

"לשמחתי כמעט הכל עשוי ממתכת (מטוסים חלליות רכבים) ולכן תעשיית המתכת בעולם לא תמות ואכן אני רואה בלא מעט מקומות בעולם שתעשייה זו היא יוקרתית ומכובדת ששכרה בצידה. מעולם לא הבנתי מדוע בארץ המצב שונה. בבית הספר הייתי תלמיד גרוע ושלחו אותי ללמוד מכניקה. התלמידים החכמים הלכו למגמות ריאליות ואילו אנחנו  אנשי המכניקה חשנו בושה ללמוד את המקצוע. הנושא בלתי נתפס מבחינתי. גם לאור העובדה שהשכר הממוצע בענף המכניקה הוא לרוב לא פחות מהיי טק ולעיתים אף יותר, כמו כן הביקוש לבעלי מקצועי בענף הוא היסטרי ואני כמעט לא מכיר אף חברה שעוסקת בענף המתכת שלא משוועת לעובדים יצרניים. המלצתי לא אחת גם לגורמים ממשלתיים להגביר את מעורבות המדינה בתוכניות ההכשרה המקצועיות ולשתף אותנו בעלי המפעלים על מנת שנתמוך וניקח חלק בתוכניות הכשרה במתווה שתקבע המדינה".

לקראת סיום אשמח לשמוע על הצד החברתי והמעורבות בקהילה של החברה ?

"אהבתי את השאלה.הנושא קרוב לליבי,באופן אישי אני חושב שחובת כל מעסיק לטפל בעובדיו אך גם בקהילה בה הוא חי. אני באופן אישי משמש כחבר הנהלת 'רוטרי' בהתנדבות ואף נבחרתי להיות נשיא 'רוטרי' נהריה, בנוסף  כמי שעוסק בתחום המוזיקה בשעות הפנאי הקמתי בחצר המפעל אולפן הקלטות מתקדם בגודל של מאה ועשרה מטרים שבו מופקת מוזיקה מקורית וכיום הוא משמש בית פתוח למוזיקאים מהאזור איתם אני בוחן שיתופי פעולה. אגב חלק מעובדי החברה שיש להם נגיעה למוזיקה יכולים להנות מהפקה מקצועית ללא עלות".

איפה אתה רואה את עתיד התעשייה בעשור הקרוב ?

"ענף המתכת הינו ענף תחרותי ביותר, יש מאות מפעלים ובתי מלאכה בארץ שעוסקים בתחום,להערכתי היצור בישראל בעשור הקרוב יילך ויפחת זאת לאור שיתופי פעולה במזרח אירופה ובסין שמציעות מחירים שקשה להתחרות בהם. אני אשמח לראות תוכנית ממשלתית לביסוס התעשייה בטווח הרחוק,לעניות דעתי החברות היחידות שישרדו הן חברות שישכילו להשקיע בכוח אדם מקצועי הן בגיוס והן בהכשרה וישלבו פיתוח, ייצור ואינטגרציה למערכות מורכבות. אני יכול לומר לך שהיום אני מכוון למכור פתרונות ולא מוצרים. כי מוצר אפשר לקנות בכל מקום בעולם. פתרון היא מילה כוללת לייצור ופיתוח מערכת שנותנת פתרון מלא ללקוח".

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY