מחלת סרטן הריאה מעלה בקרב רובנו אסוציאציה של עישון סיגריות ומטופלים מבוגרים. אלא שלא תמיד כך הם הדברים. בתוך קבוצת החולים המשתייכים למתמודדים עם סרטן הריאה ישנה קבוצה של עד 5% מהם, ברובם צעירים יחסית למטופלים אחרים עם סרטן ריאה, רבים מהם אף לא עישנו מעולם. אלו הם חולי סרטן ריאה מסוג ALK. מדובר במוטציה הקורית בכ-5% מסרטני הריאות, שעלולה להביא עמה גם גרורות מוחיות, כאשר בכ-40% מהחולים הגרורות מתגלות בעת האבחנה ובקרב כ-60% מהמטופלים, הגרורות יופיעו בשלב כלשהו במהלך המחלה.

החשיבות באיתור הגרורות המוחיות והטיפול היעיל והמהיר בהן היא קריטית. הגרורות יכולות לפגוע בתפקוד המוח ומערכת העצבים בהתאם למיקום שהן נמצאות בו, ועלולות להשפיע לרעה על איכות החיים בצורה משמעותית ביותר. לעיתים אין כלל סימפטומים, אולם לעיתים פיזור מוחי יכול להתבטא או בצורה של בחילות והקאות, טשטוש ראייה, חולשה של יד או רגל, בלבול, שינוי אישיותי והפרעות זיכרון. מסיבה זו, ברגע שחולה מאובחן עם מוטציית ALK, הוא מופנה ל-MRI מוח, גם אם הוא אסימפטומטי, על מנת לאתר מוקדם, לתת טיפול מוקדם וגם לעקוב כדי לראות שהגרורה אינה גורמת לנזק.

הטיפול בגרורות מוחיות בחולי סרטן ריאה הנושאים מוטציה ב-ALK היה עד לפני כמה שנים שילוב של קרינה יחד עם תרופה מהדור הראשון. הקרינה ניתנת בצורה ממוקדת לחלק מהמוח כאשר מתאפשר, או לכל המח כאשר יש צורך בכך, כאשר ההעדפה היא לקרינה ממוקדת ככל שמתאפשר. הטיפול מעכב ה-ALK מהדור הראשון היה טיפול טוב ויעיל, אולם הייתה לו חדירות מוחית מוגבלת, ובשל כך פעמים רבות הגרורות המוחיות היו מתקדמות. בשנים האחרונות פותחו תרופות מהדורות המתקדמים יותר, ובצורה שתאפשר חדירות מוחית טובה יותר. כתוצאה מכך אנחנו מצליחים לשלוט היום גם במחלה הגופנית וגם במוחית. יותר מכך, כיום אפשר להימנע או לדחות את הטיפול הקרינתי בחלק מהמקרים או להסתפק בטיפול מצומצם יותר ולאפשר למטופל איכות חיים טובה יותר.

השנים האחרונות גם הביאו לנו אופציות טיפוליות רבות וטובות, וכיום קיימות מספר תרופות מהדורות המתקדמים יותר, היכולות להינתן למטופלים בזו אחר זו, כאשר בסל התרופות קיימות 3 אפשרויות טיפול, המשמרות איכות חיים טובה למטופל.

חלק מהמאפיינים של ההחלטה על הטיפול נוגעים לתופעות הלוואי שלהן, לנוחות הטיפול ובעיקר לאיכות חיי המטופל, שכיום נחשב לנושא קריטי בטיפול בסרטן ריאה גרורתי. בגלל שלמחלה עצמה יש תופעות לוואי, שיפור איכות החיים מקבל היום תשומת לב רבה יותר, ובכל מחקר, איכות החיים הוא אחד המדדים החשובים ביותר שמסתכלים עליהם וציון התרופה נקבע בין היתר על פי המדד הזה, במטרה לתת לחולים את האפשרות לנהל את המחלה ולחיות לצידה באופן רגיל עד כמה שניתן.

כך לדוגמא מטופלת שאובחנה כחולת ALK ולאחר שנתיים בטיפול בקו ראשון החלה להרגיש סחרחורות. בבדיקה התברר כי החלו להיווצר גרורות מוחיות עם הרבה נגעים קטנים שלא אפשרו טיפול קרינתי ממוקד. לאחר מחשבה החלטנו להעביר אותה לטיפול ביולוגי מהדור החדש בשם בריגטיניב והגרורות במוח נעלמו לחלוטין. ובאשר לאיכות החיים? היא ממשיכה את הטיפול עד היום, כמעט חמש שנים, מתפקדת נהדר בתפקוד מלא גם פיזי וגם קוגניטיבי.
מטופל אחר, אובחן בשנת 2017 עם סרטן ריאה גרורתי הנושא את מוטציית ALK, והוא החל טיפול בתרופה מהדור הראשון. הוא חש בטוב והיה בתפקוד מלא. שלוש שנים לאחר מכן, בעקבות חוסר בשיווי משקל, גילינו גם אצלו גרורות. מפאת גילו המתקדם בחרנו שלא לעשות שימוש בקרינה מחשש לפגיעה ביכולת הקוגניטיבית שלו. בשימוש באותו טיפול ביולוגי, לאחר חודש כבר ראינו שיפור בגרורות והוא חזר לתפקוד באופן דומה לזה שטרם האבחנה.

כיום יש לנו הרבה יותר אפשרויות טיפול, וסרטן ריאה מסוג ALK הוא אינו גזרת גורל. חולים רבים ממשיכים לחיות לצד המחלה, באיכות חיים טובה ועם טיפולים יעילים שאנחנו רואים את תוצאותיהם גם בחיי היומיום במרפאה ובמחקרי עולם אמיתי.

הכותבת היא ד"ר מור מושקוביץ, רופאה בכירה, השירות לגידולי ריאה, המכון האונקולוגי במרכז הרפואי רמב"ם

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY