פסטיבל המשוררים במטולה 2020, אירוע השירה הגדול והחשוב ביותר בישראל, יחגוג  את שנתו ה- 23 במתכונת המתאימה לימים אלה. הפסטיבל יימשך שלושה ימים, בין חמישי לשבת, 5-3 בספטמבר 2020 , ויתקיים ברובו במתכונת זום, כאשר אירועי הפתיחה והסיום של הפסטיבל יצולמו וישודרו בדף הפייסבוק של בית הקונפדרציה- הגוף היוזם והמפיק של הפסטיבל.

לדברי אפי בניה, מנכ"ל בית הקונפדרציה ומנהל הפסטיבל, "אחת ההחלטות הגדולות שקיבלנו בעיצומו של משבר הקורונה  היתה להתעקש על קיומו של הפסטיבל, הנחשב לחגה הגדול ביותר של השירה והספרות הישראלית. למרות המצב לא התפשרנו על היקף ותכני הפסטיבל והוא יכלול שורה ארוכה של אירועים חגיגיים, מושקעים, מסקרנים ורלבנטיים, כאשר הזיקה למטולה, ביתו של הפסטיבל, תישמר על ידי שידור אירוע הפתיחה ממטולה עצמה."

ומוסיף המנהל האמנותי בני ציפר: "עם התקרב סוף שנת תש״ף החלטנו שאם אי אפשר להביא את הקהל למטולה – נביא את מטולה אל הקהל. בתהליך העבודה גילינו  שיש בפורמט האינטימי של הזום יתרונות : זו הזדמנות לפגוש את היוצרים הגדולים לא עוד מעל במה, אלא במסגרת הביתית."

הפסטיבל מתקיים בתמיכת משרד התרבות והספורט, מועצת מטולה, מפעל הפיס לתרבות ואמנות והקונפדרציה הציונית העולמית.

בין ארועי הפסטיבל

"עוד חוזר הניגון בסליחה ובחסד"

ערב הפתיחה יוקדש לשני עמודי התווך של השירה העברית-הישראלית, ואולי הפופולאריים והמוכרים שבין משוררי הקלאסיקה המודרנית הישראלית: נתן אלתרמן, במלאת 110 שנים להולדתו וחמישים שנים למותו, ולאה גולדברג, שהשנה מלאו חמישים שנים למותה. פרופ' דן מירון ופרופ' אריאל הירשפלד ישוחחו על ספרם  "הכוכבים לא רימו", העוסק בשירתו של אלתרמן,  ואליהם יצטרפו חוקרת הספרות בלהה בן אליהו והמשוררת חדוה הרכבי, שלאה גולדברג ערכה ופירסמה את ביכורי שיריה.

בחלקו השני של הערב יוענק פרס "אביב" לשירה לשנת תש"ף למשוררת, הסופרת ואשת החינוך הבדואית שיח'ה חליווה.

שיח'ה חליווה נולדה בכפר לא מוכר ליד חיפה ולמדה בתיכון נזירות נצרת בחיפה. לאחר מכן עברה להתגורר ביפו ולמדה לתואר ראשון ושני בספרות ערבית ועברית באוניברסיטת תל אביב. היא עסקה בהוראה ובהדרכה ובפיתוח תוכניות לימודים, בין השאר במזרח ירושלים. שירים וסיפורים פרי עטה התפרסמו בכתבי עת בישראל ובעולם הערבי. ב-2019 זכתה בפרס "אלמולתקא", מן הפרסים היוקרתיים ביותר בעולם הערבי. היא פירסמה עד כה ספר שירה אחד ושני קבצי סיפורים קצרים. קובץ הסיפורים השלישי שלה עתיד לראות אור בהוצאת "אפיק", בתרגום אילנה המרמן ובעריכת רים ע'נאים.

חליווה תשוחח עם העורכת המלווה את כתיבתה, רים ע'נאים,  ועם מו"ל הוצאת אפיק, יפתח אלוני, ותספר על דרכה אל השירה והספרות ועל המקום שכבשה לה כאישה וכבדואית בעולם הכתיבה. מנחה: בני ציפר. מוסיקה: הדרה לוין ארדי, עופר כלף

השירה המושתקת של יהדות עיראק: אלי עמיר ורוני סומק

הסופר אלי עמיר הוליך את גיבור הרומנים האוטוביוגרפיים שלו, נורי, במסלול החיים של יהודי עיראק וגורלם בישראל. בספרו האחרון, "נער האופניים", הקדיש עמיר מקום נרחב לשירתם המושתקת של יהודי עיראק, ועל כך ישוחח עם המשורר רוני סומק, שספרו "כל כך הרבה אלוהים" הוא ספר מחאה אמנותית שראה אור השנה בזמן ימי הקורונה.

מנחה: גיא פינקלשטיין

שעתה של הסולידריות: ארז ביטון, א.ב. יהושע וסיגל בן יאיר

המשורר ארז ביטון והסופר א.ב. יהושע, חתני פרס ישראל לספרות, קוראים מיצירתם ומשוחחים על סולידריות חברתית בימי הקורונה. אליהם תצטרף המשוררת סיגל בן יאיר, שתקריא משיריה.  בן יאיר, ילידת נשר, בת למעמד העובדים, מבטאת בשיריה את הקשיים של אישה ואם יחידנית, בקול חדש, אירוני ובלתי צפוי, המערב עצב מאופק עם זעם כבוש. מנחה: בני ציפר

שירת החיים הפרוזאיים: איל מגד וצרויה שלו

איל מגד, בנו של הסופר אהרן מגד, פירסם השנה את ספרו המופתי "חיים שנעזבו", הכתוב כשירה בפרוזה ומתאר את שחר ילדותו במחיצת אביו בקיבוץ שדות ים, לפני שנכנע לרצון אהובתו ועבר לגור בעיר הגדולה. מגד משחזר את גן העדן האבוד של הילדות בפיוטיות שאין לה מתחרים רבים בספרותנו. יחד עם זוגתו, צרויה שלו, סופרת מצליחה בארץ ובעולם, הם ישוחחו על עצמם כענפים של עצי משפחה מהוללים ועל חיי היומיום המחלחלים אל כתיבתם. מנחה: בני ציפר

אב ובנו תחת עץ האורן: מאיר שלו מספר על יצחק שלו

יצחק שלו, אביו של הסופר מאיר שלו, כתב על עץ האורן כי הוא "משורר בעצים, ליריקן החורשה", בתוך מחזור של חמישה שירים על עצים בספרו השני "קולות אנוש חמים". מאיר שלו יספר על הזיקה  לעצים בכתיבתו ובכתיבתו של אביו.

מנחה: אורי משגב

פסטיבל המשוררים ה-23 יתקיים בין ה- 5-3 בספטמבר 2020

תוכניית הפסטיבל באתר בית הקונפדרציה: http://www.confederationhouse.org

הצפייה באירועי הפסטיבל ללא תשלום דרך דף הפייסבוק של בית הקונפדרציה ובזום וניתן להתעדכן בדף הפייסבוק של בית הקונפדרציה.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY